"Foltering weglaten zou geschiedvervalsing zijn"

Kathryn Bigelow verdedigt de omstreden folterscènes in "Zero dark thirty", haar Oscargenomineerde film over de jacht op Osama bin Laden. Maar ze ontkent dat de film suggereert dat de Al Qaeda-leider niet gevonden had kunnen worden zonder het gebruik van foltertechnieken.
AP2013
Kathryn Bigelow bij de uitreiking van de Golden Globes enkele dagen geleden.

"Het is een deel van het verhaal", aldus Bigelow over de folterscènes. "De foltering weglaten zou geschiedvervalsing zijn." De regisseuse, die al een Oscar won voor "The hurt locker", benadrukt wel dat "Zero dark thirty" niet suggereert dat Bin Laden enkel gevonden kon worden dankzij de folteringen. "Dat is een foute interpretatie van de film", zegt ze.

Bigelow reageert daarmee op de kritiek van een aantal Amerikaanse senatoren. Die hadden gezegd dat de film de mythe in stand houdt dat folteringen tot resultaat leiden. "De experts verschillen scherp van mening over het verloop en de bijzonderheden van de informatiegaring tijdens het onderzoek", aldus de filmmaakster.

"Nu, wat ik persoonlijk geloof -en dat is al het onderwerp geweest van vragen, beschuldigingen en speculatie-  ik denk dat Osama bin Laden gevonden is door ingenieus speurwerk. Maar folteringen zijn, en dat weten we allemaal, gebruikt in de eerste jaren van de klopjacht. Dat betekent niet dat het de sleutel was om Bin Laden te vinden, maar het betekent wel dat het een deel van het verhaal is dat we niet konden negeren."

"Zero dark thirty" is 5 keer genomineerd voor de komende Oscars, onder meer als beste film. In de categorie beste regisseur is Bigelow over het hoofd gezien. De controverse die de film veroorzaakt heeft in de VS, zou daarvoor wel eens de reden kunnen zijn, zo wordt gesuggereerd. Desondanks zegt de 61-jarige Bigelow dat ze niets aan de prent zou veranderen. "Ik sta er volledig achter."

"Ons doel was om de essentie van het decennium na 11 september te vatten en een film te maken die de tand des tijds zal doorstaan", besluit Bigelow, die zegt dat ze de appreciatie van het publiek veel belangrijker vindt dat het winnen van awards.

AP2012