Drie alternatieven voor Walking Madou in Sint-Joost

Er zijn 3 opties voor de heraanleg van de Leuvensesteenweg in Sint-Joost-ten-Node. Dat is gisteravond duidelijk geworden tijdens een infovergadering over het project Walking Madou waarbij zo'n 500 inwoners van de Brusselse gemeente aanwezig waren.

Mobiel Brussel bestudeert 3 alternatieven, meldt Brusselnieuws.be. Ofwel blijft het eerste deel van de Leuvensesteenweg verkeersvrij, dat is de bestendiging van het Walking Madou-project. Ofwel keert men terug naar de situatie van voor Walking Madou, maar dan met aparte busbanen: opnieuw auto-en busverkeer in de Leuvensesteenweg naar beneden, richting Sint-Joostplein, en verkeer richting Madou via de parallel gelegen Scailquinstraat. Het derde alternatief is auto's naar het Sint-Joostplein laten rijden in de Leuvensesteenweg en naar boven via de parallel gelegen Scailquinstraat. Alle bussen zouden dan via de Scailquinstraat rijden.

In het dossier staan burgemeester Emir Kir (PS) en minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V, foto in tekst) tegenover elkaar. Kir is tegenstander van het verkeersvrije Walking Madou-project. Grouwels pleit "voor een nieuw evenwicht tussen de noden van de voetgangers, de fietsers, het openbaar vervoer en de automobilisten".

De Leuvensesteenweg is een belangrijke invalsweg om het centrum van Brussel binnen te rijden. Deze maand en volgende maand zijn er nog discussiegroepen over het project. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moet uiteindelijk de knoop doorhakken.

Sinds het eerste deel van de Leuvensesteenweg verkeersvrij gemaakt is, is het autoverkeer in de Scailquinstraat  's ochtends met 34 procent toegenomen en 's avonds met 8 procent.