"Fiascotrein Fyra is door het ijs gezakt"

De Belgische reizigersvereniging TreinTramBus en haar Nederlandse tegenhanger Rover herhalen hun oproep om de oude Benelux-trein opnieuw in te voeren om aan de verzuchtingen van veel reizigers tegemoet te komen. "De Fyra is door het ijs gezakt", zeggen ze in een gezamenlijke persmededeling.

"De reizigers hebben het inmiddels helemaal gehad met de fiascotrein", verwoorden de reizigersverenigingen hun ergernis over de Fyra. Beide verenigingen willen dat de spoorwegondernemingen NS Hispeed en NMBS Europe hun prioriteit verleggen naar de reizigers en een "betrouwbare, zo goed mogelijke treinverbinding" tussen Nederland en België aanbieden.

"Die vroegere Beneluxtrein was weliswaar niet perfect, die liet de reizigers ook wel eens in de steek, maar hij was veel betrouwbaarder dan de Fyra", stelt Kees Smilde, woordvoerder van TreinTramBus.

"Normale tarieven op Thalys"

De reizigersverenigingen zeggen zich ernstig zorgen te maken over "het dalende aantal reizigers dat per trein de grens oversteekt". "Door de onbetrouwbaarheid, de prijs- en reserveringsdrempel en de lage frequentie van de Fyra zoeken mensen andere middelen van vervoer of ze zien af van een bezoek aan een stad in hun buurland", klinkt het.

"Het is aan de spoorwegondernemingen om niet alleen de onbetrouwbaarheid van de Fyra op te lossen, maar ook per direct voor een fatsoenlijk alternatief te zorgen."

De twee verenigingen denken daarbij dus aan de Benelux-trein, maar stellen ook voor om de hogesnelheidstrein Thalys voorlopig open te stellen aan een normaal tarief tussen Brussel en Amsterdam.

"Schade voor reputatie vakantiebestemming"

Toerisme Vlaanderen maakt zich dan weer zorgen over de reputatie van ons land als vakantiebestemming. "We hameren in onze toeristische communicatie voortdurend op onze centrale ligging, onze goede bereikbaarheid en onze verkeersontsluiting, en nu blijkt dat het management van onze spoorwegmaatschappij er niet eens in slaagt om een trein regelmatig tussen Brussel en Amsterdam te laten rijden. Ik snap niet hoe dat in deze tijd nog mogelijk is", zei Peter De Wilde, administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen, aan Belga.

"Het toerisme is als economische sector goed voor 5,2 procent van het bruto binnenlands product, goed ook voor 230.000 arbeidsplaatsen. Die sector krijgt nu rake klappen door reputatieschade", stelt hij vast.

"Wij verkopen aan de toerist een belofte: de belofte van de vlotte bereikbaarheid en snelle en efficiënte transportmodaliteiten", zegt De Wilde. "Als je die belofte niet hard kunt maken, dan duurt het jaren om je geloofwaardigheid te heroveren. Zeker nu je reputatie snel en blijvend beïnvloed wordt door de sociale media."