"Wablieft? Hoe heet uw dochter?"

Het kiezen van een naam voor uw kind is niet iets waar licht mee kan omgesprongen worden. Want een naam "met een bijklank" kan het zelfbeeld van uw kind helemaal kelderen. Wij gingen op zoek naar een aantal meisjesnamen waarbij u beter twee keer nadenkt vooraleer u uw (toekomstig) kind ermee opzadelt. En dat alleen maar omdat de muziek zich er ooit mee gemoeid heeft.
AP2013

Meerdere studies, onder meer verschenen in het tijdschrift "Social Psychological and Personality Science", wezen afgelopen jaar op de band van de naamkeuze voor een kind en het zelfbeeld dat hij of zij later kan hebben. Nieuwswebsite Huffington Post ging in haar wekelijks iPad-magazine op zoek naar een aantal muzieknummers die nefast bleken voor een aantal meisjesnamen. We maakten een selectie.

Roxanne hoeft dan voor The Police niet langer "haar lichaam op straat te verkopen gedurende de nacht", het nam niet weg dat iedereen intussen wel weet hoe Roxanne aan haar inkomsten komt. En het sfeertje dat het nummer opriep, lag mijlenver van het hoertje dat Richard Gere in het zeemzoeterige "Pretty woman" op andere gedachten bracht.

En wat Sharona met mannen doet, daar liet The Knack in 1979 geen twijfel over bestaan: "Running down the length of my thighs, Sharona. Never gonna stop, give it up. Such a dirty mind. Always get it up for the touch of the younger kind." Geen ouder die er aan denkt zijn kind ooit nog Sharona te noemen.

Zoals in Vlaanderen niemand nog Sandra genoemd wil worden, niet omdat de tekst van "Rozen voor Sandra" van Jimmy Frey haar in een slecht daglicht stelde, maar omdat het een smartlap "van het smartlap-achtigste" niveau is, zo wil ook niemand nog Mandy heten. En dat alleen maar omdat Barry Manilow er een afgrijselijk stroperig nummer rond maakte. "You came and you gave without taking"…

Ze mocht er dan wel uitzien als een katje dat je niet zonder handschoenen aanpakt, ze was het ook. Met Dolly Parton viel niet te sollen en dus rekende ze publiekelijk af met Jolene, de blonde stoot die haar huwelijk probeerde onderuit te halen. En zo werden vrouwen, waar ook ter wereld, gewaarschuwd voor elke Jolene die opdaagde.

Simon and Garfunkel bezongen Cecilia in 1970 en omschreven haar als een regelrechte slet, ook al bleven ze hopen op een hereniging (“I’m begging you please to come home”). Maar of ze dat na het horen van hoe beide mannen over haar dachten nog wilde, is een andere vraag: "Making love in the afternoon with Cecilia. Up in my bedroom (making love). I got up to wash my face. When I come back to bed. Someone's taken my place." Van promiscuïteit gesproken.

lees ook