Schrapt de NMBS de bestelling van Fyra-treinen?

Bij de NMBS is er topoverleg aan de gang om de bestelling van drie Fyra-toestellen te bekijken. Dat zegt de voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur Sabine Lahaye-Battheu (Open VLD). De toestellen die nu niet meer mogen rijden, zijn Nederlands bezit. Nederland wil de fabrikant aansprakelijk stellen.

Al van bij de start van de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam zijn er problemen met de treinen. De problemen slepen aan. In ons land mag de Fyra zelfs voorlopig niet rijden tot de de NMBS kan aantonen dat de toestellen veilig zijn.

De constructeur van de Fyra, de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, stuurt nu 30 monteurs naar Nederland om de problemen op te lossen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben 16 Fyra-treinen besteld, waarvan bijna de helft al geleverd is.

De Belgische NMBS heeft er drie besteld, maar die zijn momenteel nog niet geleverd. Volgens Lahaye-Battheu is het mogelijk dat de NMBS afziet van de bestelling. Daarover zou dit weekend en maandag topoverleg gevoerd worden. Feit is wel dat de bestelling schrappen, geld zou kosten. Intussen, zegt Lahaye-Battheu, moeten de Nederlanders maatregelen nemen, want het onderhoud van de huidige toestellen is hun bevoegdheid.

Sinds donderdagmiddag rijdt er geen enkele Fyra-trein meer omdat drie treinstellen aan de onderkant beschadigd zijn, waarschijnlijk door ijs. Nederland heeft 9 Fyra-toestellen al gekregen, maar heeft de bestelling van de overige 7 laten stopzetten. De NS stelt de fabrikant ook aansprakelijk. "De problemen tonen aan dat de Fyra niet voldoet aan wat wij met de fabrikant afgesproken hebben."

Ook bij de Nederlandse regeringspartijen VVD en PvdA gaan intussen steeds meer stemmen op om de hst Fyra te laten varen en opnieuw voor een "gewone" trein te kiezen tussen Amsterdam en Brussel.