"Dit is hallucinant, we nemen brutale maatregelen"

Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, laat weinig twijfel bestaan over de toekomst van de Fyra. "De beslissing valt morgen pas, maar we zullen brutale maatregelen nemen."

"Dit is een moment van loutering", zegt Descheemaecker in "De zevende dag". "Misschien moeten we van een wit blad vertrekken en ons ook afvragen: is het nodig dat er meer treinen rijden tussen Brussel en Amsterdam dan tussen Brussel en Parijs?" Maar over eventuele alternatieven bleef Descheemaecker nog vaag.

Even geleden verdedigde hij de Fyra nog: "dit is geen rommeltrein", zei hij toen. Nu is hij daarop teruggekomen. "Dit is hallucinant. We moeten dringend brutale maatregelen nemen. Ik wil niet vooruitlopen, morgen valt de beslissing." De NMBS overweegt immers om net als Nederland de bestelling van de Fyra-toestellen te schrappen.

Voorlopig reden er alleen Nederlandse Fyra-treinen. België heeft er drie besteld, maar die toestellen zijn nog niet geleverd, "overigens al vijf jaar na de besteldatum", zo sneert Descheemaecker naar de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda.

Eén Fyra-trein kost zo'n 20 miljoen euro. "Van die 60 miljoen euro hebben we via voorschotten al zo'n 55 procent betaald", zegt Descheemaecker. "Maar we hebben dat afgedekt met bankgaranties. Ik maak me sterk dat we dat geld wel zullen terugzien."

En nog eens haalt de spoorbaas uit naar de fabrikant. "Ik ben het echt kotsbeu dat de reiziger hiervan het slachtoffer moet zijn. Als ik die excuses hoor van de fabrikant, dan denk ik: nou breekt mijn klomp."