"Ik had die mate van kritiek nooit verwacht"

Het was lachen geblazen, toen enkele weken geleden het eerste officiële portret van Kate Middleton in Londen onthuld werd. Zelfs kunstcritici lieten niet na hun ongenoegen over het werk van Paul Emsley te uiten. Voor de 75-jarige kunstenaar daarentegen werd het een moeilijke periode. "Het was allemaal verre van plezant", zo vertelde hij aan het Britse weekblad HELLO! Magazine.

"Soms was hetgeen er geschreven is zo persoonlijk. Ik zou onmenselijk zijn mocht ik beweren dat die woorden me niet geraakt hebben. Wanneer je een opdracht als deze aanneemt dan is dat riskant. Je verwacht dan wel wat kritiek. Maar ik had nooit de kritiek verwacht die ik uiteindelijk gekregen heb. Ik had nooit verwacht dat het die vormen zou aannemen."

"Het voelde ietwat aan als een heksenjacht. Zelfs zij die het portret niet gezien hadden mengden zich in de discussie, waardoor het allemaal snel in een circus uitmondde. Het ergste was dat het niet alleen op mij een vernietigende indruk maakte, maar ook op mijn twee dochters en mijn vrouw."

"Op een gegeven moment waren de aanvallen zo gemeen, dat ik op het punt kwam dat ik er zelf aan begon te twijfelen of het portret wel goed genoeg was. Maar nu ik erover nagedacht heb, ben ik er nog altijd blij mee. Er is niets wat ik anders zou gedaan hebben."

"Het was allemaal verre van plezant en daarom ben ik ook gestopt met te lezen wat erover geschreven werd. Ik heb me over de kritiek gezet door terug naar mijn studio te gaan en daar verder te werken."

Volgens de 75-jarige kunstenaar ligt een deel van het probleem in het feit dat het fotograferen van een schilderij geen ideaal beeld oplevert en dat het beter is het portret in levende lijve te gaan bekijken.

Intussen blijven creatievelingen wel "grappige variaties" op het portret maken. Een selectie:

AP2013

lees ook