"Ik heb helaas heel weinig antwoorden gekregen"

Na de Belgisch-Nederlandse hoorzitting in de Senaat over de problemen met de Fyra-hogesnelheidstrein blijven veel parlementsleden vooral op hun honger naar antwoorden zitten. Ze vinden dat ze van de Nederlandse en Belgische spoorwegen vooral vage antwoorden hebben gekregen op hun vele vragen.

"Ik heb op een aantal vragen wel antwoorden gehad, maar over het algemeen heel ontwijkend" zegt Liesbeth van Tongeren, lid van de Tweede Kamer voor GroenLinks (foto). "De reiziger weet nog steeds niet wanneer die Fyra-achtige trein er is. Ik ben een beetje teleurgesteld in de algemene, vriendelijke en wollige antwoorden van 'gaat u rustig slapen, uiteindelijk zal er een trein komen'."

Snelle treinen tussen Brussel en Amsterdam zijn nog niet voor morgen, denkt Van Tongeren. "Ik hoop heel erg dat wij een heel mooi netwerk van snelle treinen krijgen die tussen alles steden heen en weer zoeven, maar voorlopig denk ik dat er een heleboel advocaten geld gaan verdienen en dat de reizigers voorlopig in de kou blijven staan."

Ook Jef Van den Bergh (CD&V) blijft nog met veel vragen zitten. "Ik had 50 vervelende Fyra-vragen, maar ik heb helaas heel weinig antwoorden gekregen." Van den Bergh had toch wel verwacht dat de spoorwegbonzen iets concreter zouden zijn over het terug op de sporen krijgen van een Benelux-trein, als alternatief voor die vermaledijde Fyra. "Maar dat heb ik vandaag niet gehoord."

Hoe moet het nu verder? "We moeten hopen dat men die Fyra op punt krijgt", zegt Van den Bergh, "want als die hogesnelheidstreinen wegvallen, zitten we daar met een gigantisch dure hogesnelheidslijn die maar door negen Thalys-treinen per dag wordt gebruikt. Dat is ontoelaatbaar voor de investeringen die zijn gebeurd."

"Ik vind het jammer dat de spoorbedrijven geen concrete deadline hebben durven stellen", zegt Stientje van Veldhoven, lid van de Twee Kamer voor het linksliberale D66 (foto). "Ik hoop dat AnsaldoBreda snel met een oplossing komt, maar ben niet overtuigd."

Arriën Kruyt, die de hoorzitting bijwoonde voor de reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus klinkt iets minder sceptisch. "De Belgische en de Nederlandse parlementariërs hebben het opgenomen voor de reizigers en daar ben ik heel erg blij mee."

Kruyt ziet toch andere accenten bij de Nederlandse en Belgische spoorwegen. "De antwoorden van de NS en de NMBS lopen uit elkaar. De NS heeft een sterke neiging om die trein zo snel mogelijk terug op de rails te krijgen, maar de NMBS is veel meer aarzelender. De NMBS is meer bezig met het beperken van de financiële schade richting AnsaldoBreda."