Britse hst: motor voor economische groei of slecht plan?

De Britse regering heeft meer details vrijgegeven over de volgende fase van een hogesnelheidsnetwerk voor het Britse spoor. Die "HS2" moet onder meer Manchester, Sheffield en Leeds aandoen en zou 32 miljard pond kosten, zowat 37,4 miljard euro. Maar de verbinding is nu al controversieel.

Momenteel heeft Groot-Brittannië enkel een hogesnelheidslijn vanuit het Europese vasteland door Kent naar Londen. Plannen voor HS1, van Londen naar Birmingham, werden eerder al voorgesteld. De volgende fase, "HS2" moet Londen ook snel met het noorden van het land verbinden.

Vanuit London Euston gaat het over Birmingham en Birmingham Airport tot in de noordelijke steden Manchester en Leeds. Op de lijn naar het noordwesten, naar Manchester, zijn stops gepland in Crewe en Manchester Airport. Op de noordelijke tot noordoostelijke link zijn stations gepland in Tatton (de "East Midlands hub", bij Nottingham) en Sheffield.

De reistijden naar de metropolen in het noorden zouden drastisch omlaag gaan: van Londen naar Manchester zou het gaan om 1 uur en 8 minuten in plaats van 2 uur en 8 minuten, een ritje Londen-Birmingham moet kunnen 49 minuten in plaats van 1 uur en 24 minuten nu.De trein moet op topsnelheid 250 mijl per uur halen, zowat 400 km/u.

Volgens minister van Financiën George Osborne (foto) kan de aanleg van de nieuwe hst-lijn "de motor voor economische groei worden in het noorden van Engeland en de Midlands."

Patrick McLoughlin, de minister van Transport, voegde er nog aan toe dat het niet enkel om snelheid en verminderde reistijden gaat, maar dat ook dringend de capaciteit van de spoorwegen omhoog moet. "Het aantal treinreizigers is snel gegroeid. Onze huidige treinen zijn overbevolkt."

Tegenstanders geven zich nog niet gewonnen

Over de nieuwe lijn is al wat inkt gevloeid in Groot-Brittannië. Ook de plannen van HS1 kregen al bijzonder veel tegenwind. Volgens critici van de laatste nieuwe plannen wordt de economische bonus door de regering overschat. Tegelijk zou een nieuwe spoorlijn een lelijke streep trekken door de fotogenieke Britse countryside, poneren tegenstanders, en dan is er ook nog het verhaal van de vele onteigeningen die nodig zullen zijn.

Anderen wijzen erop dat de hst-lijn naar Leeds een stopplaats krijgt in de regio van Tatton in Cheshire, waar Osborne vandaan komt.

Er zijn 70 protestgroepen opgericht tegen de nieuwe lijnen. Eind 2014 moet een beslissing vallen over de noordelijke tak. Met het eerste deel, de verbinding van Londen tot Birmingham, moet in principe in 2017 begonnen worden, als het Britse parlement het licht op groen zet in 2015.