Parlement neemt Fyra onder de loep

In de Senaat vindt momenteel een hoorzitting plaats over de problemen met de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam. Sinds de opstart eind december vorig jaar regent het incidenten met de Fyra, de verbinding is intussen zelfs tijdelijk opgeschort.

De Fyra is een gezamenlijke bestelling van de NMBS en de NS, de Nederlandse Spoorwegen, bij de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda. Die heeft nu drie maanden de tijd om een oplossing te vinden voor de vele technische problemen waarmee de Fyra kampt, "het hoofdpijndossier", zoals het in Nederland genoemd wordt. In de Senaat zullen Belgische en Nederlandse parlementsleden de top van de NMBS en de NS ondervragen. Ook de reizigersorganisaties zullen aan de discussie deelnemen.

"Voor het eerst zullen vertegenwoordigers van de NMBS en de NS met elkaar geconfronteerd worden", zegt Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD), voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur. "Tot nu toe hadden we enkel het verhaal apart van de Belgische en van de Nederlands spoorwegen. We willen voor onze reizigers vooral weten wat de concrete oplossingen zijn om de verbinding tussen onze hoofdsteden weer in orde te brengen."

Het Nederlandse SP-Kamerlid Paulus Jansen vertelde in "De ochtend" op Radio 1 dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Door een gezamenlijke hoorzitting kunnen de Belgische en Nederlandse parlementsleden niet meer tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden door de spoorwegmaatschappijen. "Als ieder voor zich een hoorzitting houdt, krijg je smoesjes dat het aan de Belgen ligt of aan de Nederlanders. En dat terwijl zowel de Belgische als de Nederlandse reizigers er belang bij hebben dat ze snel aan een betaalbare prijs vervoerd kunnen worden."

Jansen gaf nog aan dat wat Nederland betreft de oude Beneluxtrein -"prima functionerend én betaalbaar" -in ere hersteld moet worden zolang de Fyra niet mag uitrijden.

Opvallend: de meeste Nederlandse parlementsleden komen níet naar Brussel met de trein, maar kiezen voor de auto.

"Een gok van de Nederlandse Spoorwegen"

TL Nieuws in Nederland meldde vanochtend dat de NS de oude Beneluxtrein opgeheven hebben terwijl het bedrijf wist dat de Fyra slechts tijdelijk toestemming had om in België te rijden. De Belgische inspectie die toeziet op de veiligheid, had alleen een voorlopige goedkeuring gegeven tot 31 januari, zegt de Nederlandse reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV. De organisatie noemt het een gok van de NS om de Beneluxtrein op te heffen, voordat de definitieve toelating van de Fyra rond was.