MIVB breidt capaciteit gevoelig uit

De MIVB heeft vorig jaar 19 miljoen meer passagiers vervoerd dan in 2011, een stijging met bijna 6 procent. Omdat het aantal passagiers elk jaar blijft stijgen, zet de Brusselse openbaarvervoermaatschappij in 2013 vooral in op extra capaciteit.

De MIVB rekent officieel niet in passagiers, maar in ritten of verplaatsingen. In 2012 telde de maatschappij bijna 350 miljoen ritten. 19 miljoen ritten meer dan het jaar ervoor, of een stijging van zo'n 6 procent. In 2011 telde de MIVB zo'n 330 miljoen verplaatsingen.

Die stijging heeft onder meer te maken met de stijgende brandstofprijzen, de toegenomen files en voordeeltarieven die voor grotere delen van de bevolking gelden.

Het aantal passagiers stijgt al een tiental jaar en ook voor dit jaar verwacht de Brusselse vervoersmaatschappij een toename. Om al die reizigers op te vangen, zet de MIVB in 2013 vooral in op capaciteit.

Zo zal de maatschappij nieuwe trams en metrostellen aankopen en wordt de frequentie 's avonds, in het weekend en tijdens de zomer verhoogd. Op bepaalde bus- en tramlijnen wordt de ochtend- en avondspits verlengd, tijdens de daluren worden er meer bussen en trams ingezet en ook in het weekend zou er een betere dienstverlening moeten komen.

De uitbreiding van de capaciteit heeft ook gevolgen voor het personeel. De MIVB zoekt dit jaar, net als vorig jaar, ongeveer 750 nieuwe personeelsleden.

"Zwaar investeren"

De MIVB wil tegen 2016 400 miljoen ritten kunnen verzorgen. In 2025 mikt de maatschappij op 550 miljoen ritten. "Dat vraagt verdere investering in het Brusselse openbaar vervoer op langere termijn", weet CEO Brieuc de Meeûs.

Ook Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V, foto) beseft dat: "Het huidige net kan de verwachte stijging vandaag niet opvangen. Om te voorkomen dat de vervoersmaatschappij slachtoffer wordt van haar eigen succes, moet er de komende jaren zwaar geïnvesteerd worden."

Een van die investeringen op lange termijn is de geautomatiseerde metro op de lijnen 1 en 5, die tegen 2019 operationeel moet zijn. De geautomatiseerde metro moet de huidige frequentie verdubbelen.