Pas vrijdag wordt productie bij Ford Genk hervat

Bij Ford Genk is op een grote personeelsvergadering bekendgemaakt dat nog zeker tot en met donderdag niet gewerkt wordt door de grote onvrede op de werkvloer. Omdat bij Ford Genk niet wordt gewerkt, liggen de banden bij de toeleveranciers ook stil.

In een referendum enkele weken geleden had een meerderheid ervoor gekozen om een hoog werkritme (1.000 auto's per dag) te hanteren, in ruil voor 40 procent meer loon. Maar gisteren viel de band stil door een spontane staking bij Ford Genk tegen dit werkritme.

Op de massale bijeenkomst vanmorgen in de bedrijfshallen bij Ford Genk ketste de laatste poging af om de werknemers opnieuw aan de slag te krijgen. Dit ondanks de bereidheid van de directie om minder wagens te bouwen dan de 1.000 per dag.

De werknemers willen meer garanties over werkzekerheid, zowel na het eerste kwartaal als voor de periode tot einde 2014. Ook de onduidelijkheid rond brugpensioenen en de zopas aangekondigde premies voor de Amerikaanse werknemers na de miljardenwinsten voor Ford, zitten de Genkse arbeiders erg hoog.

Morgen starten de onderhandelingen over een sociaal plan. Dat was eerder spaak gelopen over een conflict rond het aantal vakbondsmensen in de delegatie, maar een sociaal bemiddelaar heeft een compromis bereikt.

Bij de toeleveringsbedrijven liggen de banden ook stil, de werknemers willen afwachten hoe de situatie bij Ford Genk evolueert. Bij de toeleveraars hadden heel wat werknemers tegen het referendum over een werkhervatting gestemd, terwijl het nu de collega's van Ford zijn "die de eigen keuze voor een hoog tempo niet aankunnen", klinkt het daar.