School belt per ongeluk 73.000 gezinnen wakker

Om snel en efficiënt met de families van de kinderen in contact te komen, maken heel wat Amerikaanse scholen gebruik van zogenoemde "robocalls". Dat zijn telefoonoproepen die door de scholen automatisch worden verstuurd. In Florida sloop er een fout in dat systeem. Het resultaat? 73.000 wakker gebelde gezinnen.

De school in Fort Lauderdale liet in de automatisch verzonden oproep weten dat er volgende week een seminarie start om studenten zonder diploma aan te zetten opnieuw te gaan studeren. Dat is een interessante mededeling, maar dan toch weer niet zo interessant om het te horen om 4 uur 's ochtends.

Logisch ook dat veel ouders niet echt opgezet waren met de nachtelijke telefoon. "Ik was vast in slaap. Als je dan om 4 uur in de ochtend telefoon krijgt, dan gaan er verschillende scenario's door je hoofd. Je denkt aan de ergste dingen", zegt een ouder in The Sun-Sentinel. Wendy Bossory, een moeder van een van de leerlingen, had iets meer geluk. "Ik werd 's avonds laat gebeld rond 23 uur. Ik stond aan de grond genageld toen ik de boodschap hoorde."

Gabi Huber Aliaga was ongetwijfeld de grootste pechvogel. Zij werd twee keer uit haar bed gebeld voor dezelfde boodschap. En als klap op de vuurpijl begreep ze geen woord van wat er gezegd werd. "Het was telkens een boodschap in het Spaans en ik spreek geen Spaans. Dat was heel vervelend."

Een woordvoerder van de schooldirecteur betreurt de nachtelijke telefoontjes. "De timing was allesbehalve ideaal", geeft Robert Runcie toe. "Aanvankelijk werd gedacht dat we 100.000 gezinnen hadden gebeld, maar er zaten ook wat dubbele nummers tussen. Volgens onze gegevens hebben we tussen 22 uur 's avonds en 4 uur 's morgens 73.000 gezinnen gebeld."

De school excuseerde zich ook via Twitter en Facebook, maar de hoofdschuldige was het bedrijfje ParentLink. Om een vooralsnog onbekende reden maakten zij dus abrupt een einde aan de nachtrust van de Amerikanen.

lees ook