Vier haalde in januari 10,7 procent marktaandeel

In januari heeft Vier tussen 17 en 24 uur gemiddeld 10,7 procent marktaandeel gehaald in de doelgroep "verantwoordelijken voor aankoop" (kijkers van 18 tot 54 jaar). Voorganger VT4 klopte in januari 2012 af op 10,1 procent marktaandeel in die commercieel belangrijke doelgroep en in die uurschijf. Dat maakt SBS België, het moederbedrijf van Vier en Vijf, vandaag bekend.

De eerste aflevering van het nieuwe seizoen van "Scheire en de schepping" had donderdagavond 405.728 kijkers (uitgesteld en live) en 19,6 procent marktaandeel op de Vier-doelgroep. Ter vergelijking: naar de eerste aflevering van "Scheire en de schepping", in mei 2012 op zondagavond op Eén, keken ongeveer 1,2 miljoen mensen.

Naar de herhaling van de prestigieuze fictieserie "Met man en macht" op Vier keken donderdagavond 166.396 mensen. De eerste aflevering van de reeks had maandag 596.283 live kijkers, met uitgesteld kijken groeide dit aantal intussen tot 867.213. De eerste aflevering wordt zondag om 22.15 uur voor een tweede keer herhaald.

Overigens werd Vier gisterenavond op de uitreiking van de Merit Awards 2012 bekroond als Medium of the year. Met deze award bekroonde de redactie van Media Marketing en de jury het meest verdienstelijke medium van 2012. Het tijdschrift MM reikt met de Merit Awards elk jaar een reeks prijzen uit aan de meest verdienstelijke reclamemedia en -campagnes van het afgelopen jaar.

Vier ging pas op 17 september 2012 van start. Ook Vijf groeide de voorbije maand: van 4,9 procent op de doelgroep vrouwen 20 tot 49 jaar in januari 2012 naar gemiddeld 5,5 procent op diezelfde doelgroep.