"Excuses, en een gratis film naar keuze"

Meer dan de helft van de Telenet-klanten over heel Vlaanderen heeft de hele ochtend en middag met internetproblemen gekampt. Pas rond 14 uur waren de problemen voor het grootste deel van de baan. "We willen ons excuseren voor deze grote storing en bieden onze klanten een gratis film naar keuze aan", zei CEO Duco Sickinghe op een persconferentie.
Duco Sickinghe gaf op een persconferentie meer uitleg over de problemen.

Op de persconferentie werd meer uitleg gegeven over de storing die de hele ochtend en middag aansleepte. De problemen ontstonden toen om 3 uur vannacht een onderhoudsupdate uitgevoerd werd van de vier computers die instaan voor het toewijzen van IP-adressen aan de toestellen van klanten. Vanaf 7.30 uur zijn de problemen geëscaleerd.

"Voor het toewijzen van IP-adressen zijn er vier machines, die op zich alle verkeer aankunnen, maar nu is die fout op alle machines tegelijk voorgekomen. Dat was niet voorzien en we gaan de komende dagen onderzoeken wat er aan de hand is", zegt COO Jan Vorstermans.

Vanmorgen was het ook alle hens aan dek bij Telenet. Zo'n 100 personeelsleden werden opgetrommeld om het probleem zo snel mogelijk te kunnen verhelpen. "Vanaf 11.30 uur waren de problemen onder controle, en tegen 14 uur waren de problemen van de baan", vult CEO Duco Sickinghe aan. Bij sommige klanten bleken de problemen evenwel langer te duren.

Volgens Sickinghe is meer dan de helft van de klanten getroffen door de problemen. "We willen ons excuseren en gaan we onze klanten een gratis film naar keuze aanbieden", klonk het. Ook de sport- en voetbalkanalen staan open tot na de Superbowlwedstrijd.

Schadeclaims van bedrijven zijn mogelijk, zegt de directie. Over klanten bij de overheid, die mogelijk kritieke infrastructuur hebben, kon de CEO niets zeggen.