"850 doden elk jaar. Niets mee te maken?"

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) lanceert vandaag de nieuwe verkeersveiligheidscampagne. Dat doet het met een opvallende slogan die de weggebruikers moet aansporen om meer respect te tonen in het verkeer.

De slogan "850 doden elk jaar. Niets mee te maken?" moet de weggebruikers aansporen tot "een duurzame gedragsverandering en tot een respectvollere attitude tegenover anderen in het verkeer", staat te lezen in een persbericht van het BIVV.

Tijdens de campagne, die loopt van 4 februari tot en met 3 maart, zullen er twee versies van de affiche langs de wegen zichtbaar zijn. Naast de versie met de slogan "850 doden elk jaar. Niets mee te maken?" is er ook een versie waarop "Ook vandaag 2 verkeersdoden. Tot morgen?" te lezen valt. Die slogan verwijst volgens het BIVV naar het feit dat verkeersveiligheid een verantwoordelijkheid is van iedereen. 

Het BIVV zal ook via radiospotjes met BV's zijn campagne onder de aandacht brengen. In 2011 waren 858 levens te betreuren en vielen 6.164 zwaargewonden op onze wegen.