Boetes voor Telenet, Mobistar en Scarlet

De telecomregulator BIPT heeft de drie bedrijven een boete opgelegd omdat ze onvoldoende informatie verstrekten aan hun klanten. De operatoren kunnen wel nog tegen de boetes in beroep gaan.

Telenet en Mobistar krijgen elk een boete van 30.000 euro. Volgens het BIPT hebben die twee bedrijven nagelaten op de factuur voor hun klanten te vermelden welk tariefplan er voor hen het meest gunstig is, zoals wettelijk vereist is.

Telenet en Mobistar verwezen hun klanten wel door voor meer informatie over de goedkoopste tariefplannen, maar ze hebben op een jaar tijd niet een keer op de factuur vermeld welk tariefplan voor de abonnee het meest gunstig is.

Scarlet -een dochter van Belgacom- liet dan weer na op de facturen te vermelden welke de vervaldatum was van contracten van bepaalde duur. Op die manier zou Scarlet het abonnees moeilijker hebben gemaakt om van operator te veranderen. Scarlet krijgt daarvoor een boete van 10.000 euro.

De telecombedrijven kunnen tegen de boete nog in beroep gaan bij het hof van beroep in Brussel. Zo niet moeten de boetes binnen een periode van zestig dagen worden betaald.