Ford Genk laat maar 800 auto's van de band rollen

Bij de autobouwer Ford in Genk is afgesproken om in plaats van 1.000 maar 800 auto's per dag te produceren. Dat zijn de vakbonden met de directie overeengekomen. Het compromis werd vanmorgen voorgesteld aan de werknemers, die daarna opnieuw aan de slag zijn gegaan.

De werknemers van de ochtendploeg bij Ford Genk zijn vanmorgen om 6 uur naar de fabriek gekomen. In een massameeting kregen ze het relaas van de besprekingen die vorige week plaatsvonden over het sociaal plan.

Als eerste punt werd het probleem van de hoge werkdruk aangekaart, die eerder vorige week leidde tot een spontane staking bij Ford. De bonden hebben de directie nu echter weten te overtuigen om 20 procent minder auto's per dag te produceren.

Eerder was in het referendum nochtans overeengekomen om in ruil voor een extra premie 1.000 wagens te bouwen, maar dat worden er nu dus 800. De premie vervalt dan wel.

De onderhandelaars hopen nu dat de rust weerkeert zodat er in een serene sfeer kan worden voort gepraat over een sociaal plan. De ochtendploeg van Ford Genk is alvast opnieuw aan het werk gegaan.

Ook bij de voornaamste toeleveranciers is de productie hervat. De directies van de bedrijven die Ford bevoorraden, hadden overleg gepleegd met de collega's van Ford en ook voor hun mensen hetzelfde scenario uit de doeken gedaan.

Versnelde sluiting?

Bij de werknemers heerst er wel onzekerheid over de belofte van Ford om nog tot einde 2014 auto's te blijven bouwen in Genk. Het schrappen van 1 shift vanaf juni en andere liquidatiescenario's, zijn actuele gesprekonderwerpen.

De directies van de toeleveringsbedrijven hebben daarom alvast een poging ondernomen om het vertrouwen op te krikken. In hun overleg met Ford werd gezegd dat er facelifts en andere wijzigingen worden voorbereid die de in Genk gebouwde modellen aantrekkelijk moeten houden tot de fabriek definitief sluit einde 2014. Het gaat onder meer om andere motorisaties, designaccenten en optiepakketten. Ze moeten een stimulans zijn om nog zo'n 123.000 auto's op jaarbasis te kunnen verkopen en produceren in Genk.