"Helft van onze Roemeense vrouwen lijkt op Pippa"

Vanaf eind dit jaar mogen Roemenen en Bulgaren overal in de Europese Unie gaan werken. In het Verenigd Koninkrijk vreest men een massale instroom, net zoals dat in 2004 het geval was toen de Britten een half miljoen Polen zagen aankomen. De geruchten al zou er gewerkt worden aan een ontradingscampagne bracht een Roemeense krant op ideeën.

De krant Gandul voert  een eigen campagne die de rollen helemaal omdraait. Het heeft verschillende affiches en afbeeldingen gemaakt waarin het Britten tracht te overtuigen naar Roemenië te verhuizen. De krant vroeg ook aan haar lezers om slogans te bedenken die Roemenië verleidelijk moet maken voor de eilandbewoners. Dit waren enkele resultaten.

  • "Ons bier is minder duur dan jullie gebotteld water."
  • "We hebben meer diversiteit in ons eten dan alleen maar taart, worst, vis en friet."
  • "Onze luchtverkeersleiders hebben vaker sneeuw gezien; ze waren niet onder de indruk."
  • "De helft van onze vrouwen ziet er uit als (prinses) Kate, de andere helft als haar zus."

Volgens GMP, het Roemeense reclamebureau dat door de krant werd ingeschakeld, gebeurt dit alles in een vriendschappelijke en ludieke sfeer. "We zijn het stilaan gewoon geraakt om geconfronteerd te worden met negatieve publiciteit. Niet alleen van het Verenigd Koninkrijk, maar van heel wat andere landen", zegt Mihai Gongu van GMP aan Channel 4 news. "Op den duur inspireerde het ons om op deze manier te reageren."

Ondanks het ludieke aspect blijft de boodschap van de advertenties overeind. "We zijn heel oprecht als we zeggen dat wie naar hier reist, tal van schitterende plaatsen zal ontdekken. Om nog maar te zwijgen van de geweldige mensen die je kan ontmoeten", aldus Gongu.

Ook op Twitter krijgt de actie van de Roemeense krant een uitloper. Daar laten Roemenen en Bulgaren hun creativiteit de vrije loop met de hashtag #avoidbritain.

Channel 4 news zocht een Bulgaarse studente op die in Engeland studeert. "Ik sta helemaal achter die affiches", zegt Yuliya Kosharevska. "Het doel is om aan de Britse overheid te tonen dat je met ontradingscampagnes niets bereikt."

"Is dit trouwens niet waar het in de Europese Unie om draait? Dat mensen zelf kunnen bepalen waar ze naartoe verhuizen zonder dat een overheid zich daar mee moeit", besluit de studente.

 

lees ook