"Ik zeg mijn echte naam niet, ik zeg Bob of zo"

In 150 scholen en in het Centraal Station in Brussel houdt Child Focus een actie om kinderen te waarschuwen voor de gevaren op internet. Vandaag is het "safer internet day". Uit een Europese studie blijkt overigens dat kinderen vooral "videosites als YouTube" storend of schokkend vinden.

"Op het internet is niet alles wat het lijkt", stelt Child Focus. Ook kinderen zijn zelf niet altijd eerlijk online. "We spelen daar spelletjes op en ik vertel niet mijn echte leeftijd, ik vertel alles zo een beetje vals", zegt een meisje in het Centraal Station. "Ik speel daar spelletjes op en ik schrijf mijn echte naam niet, ik schrijf bijvoorbeeld Bob", zegt een jongen.

Deze twee kinderen staan aan de e-safety kubus van Child Focus, een kubus van 3 meter op 3 die een computer voorstelt en kinderen en pendelaars moet uitdagen om na te denken over hun online rechten en plichten.

Aan de zijkanten staan tips om veilig op internet te surfen en veilig te chatten. Aan de binnenkant is er een spiegelpaleis met lachspiegels. "Het spiegelpaleis is een soort metafoor van het internet en van de sociaal netwerksites. Het is de bedoeling om te zeggen aan kinderen en volwassenen: ons beeld, ons imago online kan soms veranderd worden."

Kinderen houden niet van "videosites als YouTube"

Een op de drie kinderen is geen grote fan van videowebsites "zoals YouTube". Ze ervaren de inhoud van de filmpjes als schokkend omdat de beelden echt zijn of erg realistisch zijn. De kinderen geven aan geschokt te zijn door het zien van wreedheden, moord, dierenmishandeling en zelfs het nieuws.

Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven voor het EU Kids Online project. De onderzoekers vroegen aan de kinderen om in hun eigen woorden aan te geven welke risico's ze zien op het internet. 32% van de 9-16 jarigen antwoordde dat videosharing-sites zoals YouTube de meeste risico's inhouden, gevolgd door websites in het algemeen (29%), sociale netwerksites (13%) en spelletjes (10%).

Kinderen zijn het vaakst bang wanneer het gaat om enge inhoud, zo blijkt uit de bevraging. 23% van de kinderen die enge inhoud vermelden, hadden het ook over angst. Pornografie op het internet wordt door slechts een kleine groep (5%) geassocieerd met afschuw. Reclameboodschappen worden meestal beschreven als "vervelend". Andere risico's die door de onderzoekers bevraagd werden, zoals haat, racisme, geweld, automutilatie enzo brachten dan weer weinig emoties teweeg.

"Niet alle kinderen zijn gelijk. Het concept "risico" varieert tussen landen, leeftijd en geslacht. Veel zaken die door het ene kind als risico ervaren worden, worden als probleemloos gezien door anderen. De belangrijkste aanbeveling is dan ook om kinderen te vragen wat hen dwars zit online en te luisteren naar wat ze zeggen en hen afhankelijk hiervan te helpen", zegt professor Leen d"Haenens van KU Leuven.

Het EU Kids Online project loopt in 25 Europese landen. Voor dit onderdeel verwerkten de onderzoekers 9.904 schriftelijke, open antwoorden van kinderen tussen 9 en 16 jaar oud.