Antwerpen wil de Amsterdammer terug

Het Antwerpse stadsbestuur wil dat de voormalige IC-verbinding tussen Brussel en Amsterdam definitief terugkeert. Dat heeft burgemeester Bart De Wever (N-VA) gezegd tijdens een bezoek van het schepencollege van de Nederlandse stad Den Haag. De "Amsterdammer" is eind december vervangen door de hogesnelheidstrein Fyra, maar daar is sindsdien het ene na het andere probleem mee opgedoken.
De Amsterdammer, zoals de vroegere IC-verbinding tussen ons land en Nederland genoemd werd, verdween eind december.

Bart De Wever ontmoette Jozias van Aartsen, zijn Nederlandse ambtgenoot uit Den Haag, gisteravond in het station Antwerpen-Centraal. Beide burgemeesters maakten van de gelegenheid gebruik om te pleiten voor een permanente klassieke treinverbinding tussen Antwerpen en Nederland, los van de uitkomst van het Fyra-dossier.

"De cijfers zijn veelzeggend: een vierde van de hotelovernachtingen in Antwerpen wordt geboekt door Nederlanders, die vaak spontaan beslissen om naar hier af te zakken", zegt De Wever. "40 procent nam daarbij in het verleden de klassieke trein, zonder vooraf te reserveren dus." De Wever meent dan ook dat het herstellen van de vroegere IC-treinverbinding van groot belang is.

Ook van Aartsen is die mening toegedaan. "Voor Den Haag is er het bijkomende probleem dat er met de komst van de Fyra sowieso geen rechtstreekse verbinding meer was met Antwerpen en Brussel", zegt hij. "Er is voor ons een permanente, betaalbare oplossing zonder reserveren of overstappen nodig. Zowel om economische als om culturele redenen, want wij voelen ons erg verbonden met onze zuiderburen."

Aan Nederlandse zijde is er alvast een marktonderzoek aan de gang om de haalbaarheid van een treinverbinding door een of meer commerciële partners te onderzoeken. "Ook de luchthaven van Brussel wil eventueel mee in dat verhaal stappen", zegt van Aartsen nog.

De NMBS heeft eerder al beslist dat de Fyra vanaf 18 februari de Fyra tijdelijk vervangen wordt door een trein tussen Brussel en den Haag. Die zal eerst 2 keer per dag rijden - vanaf midden maart zijn er 8 treinen. De prijs van het kaartje en de stopplaatsen zijn vergelijkbaar met die van de oude Benelux-trein.