VRT krijgt boete van 5.000 euro

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een boete van 5.000 euro opgelegd voor overmatig productplacement in het programma "Café Corsari".

In een aflevering van "Café Corsari" draagt een van de gasten, snowboarder Seppe Smits, een pet met het logo van zijn sponsor Red Bull en een t-shirt met het logo van sponsor Burton. Volgens de VRM kwamen de twee merknamen "uiterst veelvuldig" in beeld.

De VRT besliste, ondanks de de kleren met sponsors op, Smits toch in de uitzending te houden "omdat hij in de bewuste live uitzending een belangrijke gast was naar aanleiding van de Wereldbeker snowboarden in Antwerpen".

"Op deze manier koos de VRT er bewust voor om logo's en merkbenamingen in beeld te brengen in ruil voor deelname van de snowboarder aan het programma", aldus de VRM.

In het Vlaamse Mediadecreet staat dat omroepen onder bepaalde voorwaarden programma's die productplacement bevatten, mogen uitzenden. Een van de voorwaarden is dat er geen overmatige aandacht mag zijn voor het product in kwestie. Volgens de VRM heeft "Café Corsari" niet voldaan aan die voorwaarde.