De Lijn koopt bijna 400 nieuwe bussen

De Lijn koopt 386 nieuwe bussen, de Vlaamse regering heeft die investering goedgekeurd. Eind vorig jaar was ophef ontstaan toen bleek dat een Frans bedrijf de bussen zou bouwen. Nu krijgen ook de Belgische busbouwers Van Hool en VDL een deel van de koek. "Maar we betreuren dat een deel van de bestelling naar de Franse concurrent gaat." Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) wijst erop dat er nog een grote aanbesteding op til is.

“Het gaat om de grootste bestelling van bussen die De Lijn ooit heeft gedaan”, zegt een trotse Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). “In het totaal worden 386 nieuwe bussen gekocht.” Het gaat om 255 bussen met zuinige dieselmotoren, 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen die al tegen de tweede helft van 2013 moeten worden geleverd. In een latere fase volgen nog 123 hybride bussen.

In oktober lag De Lijn onder vuur, omdat ze haar bestelling voornamelijk bij het Franse Irisbus wilde plaatsen. De Belgische busbouwers bleven in de kou staan. Uiteindelijk mag Irisbus maar 160 bussen bouwen voor de Vlaamse vervoersmaatschappij. De busbouwer Van Hool uit Koningshooikt mag 35 bussen bouwen en VDL, het vroegere Jonckheere uit Roeselare, mag 68 bussen bouwen.

Het is nog niet duidelijk wie de 123 geplande hybride bussen gaat mogen bouwen, daarvoor volgt nog een aanbesteding. De investering is alles samen goed voor zo’n 39 miljoen euro.

"Gevolgen voor werkgelegenheid mogelijk"

De Belgische busbouwers reageren met gemengde gevoelens op het nieuws.

"Deze bestelling laat ons toe om voor het eerst bussen te maken met de euro 6-emissienorm", zegt Mike Lenihan van VDL Bus Roeselare. "Anderzijds betreuren we het als Vlaamse busbouwer dat voor een deel van de bestelling toch voor een Franse concurrent is gekozen."

Bij Van Hool zijn ze ook tevreden met de bestelling, maar het is niet uitgesloten dat dit gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. "Het is niet uitgesloten dat we op termijn bij Van Hool geconfronteerd worden met tijdelijke economische werkloosheid."

Van Hool en VDL wijzen erop dat de Fransen hun bussen in lagelonenlanden laten maken, waardoor ze een betere prijs kunnen zetten.

"Nieuwe grote aanbesteding op til"

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) begrijpt de reactie van de vakbonden. "Elke producent die meedoet aan een Europese aanbesteding zou graag alle bussen bouwen. Maar we moeten rekening houden met de Europese regels rond aanbestedingen."

Nog volgens Peeters zijn bij de huidige aanbesteding zorgvuldige afwegingen gemaakt. "Doordat elementen als duurzaamheid en energiezuinigheid aan het dossier zijn toegevoegd komt er nu nog een aanbesteding voor 123 hybride bussen. Met de kennis die Van Hool daarrond heeft, verwacht ik dat zij op die aanbesteding zullen intekenen", aldus Peeters.

Peeters wijst er ook op dat Irisbus deel uitmaakt van de groep Fiat-internationl, waar ook Ford New Holland deel van uitmaakt. Ford New Holland verschaft in ons land werk aan 4.000 mensen.