Blijft de intercity rijden tussen Brussel en Den Haag?

Het is niet uitgesloten dat de tijdelijke intercitytrein tussen Den Haag en Brussel in de toekomst blijft rijden. Er zouden in dat geval minder Fyra's gekocht worden. Dat heeft de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Mansveld vandaag schriftelijk geantwoord op vragen in de Kamer.

Zoals bekend kampt de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam, met grote problemen. Tweehonderd technici proberen hem weer aan de praat te krijgen, maar dat zou nog een tijdje kunnen duren. In afwachting is er een ouderwetse intercity tussen Brussel en Den Haag die vanaf 11 maart 8 keer per dag rijdt.

Staatssecretaris Wilma Mansfeld overweegt intussen verschillende scenario's en de mogelijkheid bestaat dat er minder Fyra's gekocht worden. Nederland bestelde er 16, en 9 zijn al geleverd. België bestelde er 3.

Als er minder Fyra's komen dan gepland, dan zou een intercity daarnaast kunnen blijven rijden, misschien ook tot in Amsterdam. Verschillende steden pleiten hiervoor, onder meer Den Haag en Antwerpen willen de oude trein absoluut behouden. In april kan duidelijk worden of dit scenario ook bewaarheid wordt.

NMBS niet verrast

Bij de NMBS is men niet verrast door het Nederlandse voorstel. NMBS-topman Marc Descheemaecker acht het goed mogelijk dat er opnieuw meer gewone treinen van en naar Nederland kunnen rijden.

"Wij hebben al een hele tijd gezegd dat we misschien moeten nadenken over een mix van klassieke treinen naar Nederland en hogesnelheidstreinen. En ik denk dat alles natuurlijk afhangt van de beschikbaarheid van de Fyra-treinen en de kwaliteit van de Fyra-treinen", aldus Descheemaecker. Hij zegt dat het zelfs helemaal geen slechte zaak zou zijn als de klassieke trein, zoals die nu gerealiseerd is, behouden blijft.