Bpost vindt compensatie voor dalend aantal brieven

Bpost lijkt er steeds beter in te slagen om de daling van het aantal brieven op te vangen. Hoewel steeds minder Belgen brieven versturen, is het postbedrijf erin geslaagd om de omzet met meer dan 2 procent te doen toenemen. De winst stijgt zelfs met zo'n 12 procent.

De Belg verstuurt stelselmatig minder en minder brieven. Vorig jaar is die markt met 3,5 procent gezakt. Dat komt volgens Bpost deels door het succes van de e-mails en deels door de economische crisis. Toch is het postbedrijf erin geslaagd om die daling te compenseren.

Zo werden postzegels begin 2012 duurder en haalde bpost meer omzet uit activiteiten als het versturen van pakjes en internationale briefwisseling, en uit zijn aanbod van bancaire en financiële diensten (voornamelijk via bpost bank). Bpost lanceerde begin vorig jaar bijvoorbeeld ook een prepaid betaalkaart ("bpaid"), waarvan er op een jaar tijd ongeveer 100.000 aan de man werden gebracht.

Dat alles leidde tot een omzetstijging van 2,2 procent, tot 2,416 miljard euro. De bedrijfswinst steeg zelfs met 12,7 procent tot 404 miljoen euro. "De sterkere winstgevendheid toont aan dat bpost de middelen en de discipline heeft om brievenpostvolumedalingen op te vangen die hoger zijn dan de 1 tot 2 procent die in de voorbije jaren werden genoteerd", stelt bpost.

"In moeilijke tijden is bpost erin geslaagd om de positieve lijn van zijn resultaten verder te zetten. Dat is opmerkelijk en aanmoedigend voor de toekomst", schrijft bpost-topman Johnny Thijs in een interne mededeling aan de werknemers.

Opgelet, de cijfers zijn slechts voorlopige cijfers. De definitieve cijfers, met daarbij ook het nettoresultaat, worden in april bekendgemaakt.