Onzeker dat Ford Genk nog twee jaar open blijft

Volgens de directie van Ford slinken de kansen dat de vestiging in Genk nog twee jaar open blijft, zoals eerder gezegd. Er wordt in Genk nauwelijks nog gewerkt, en dat maakt het volgens de directie moeilijk om de fabriek in Genk nog twee jaar open te houden. De klanten zouden hun vertrouwen in Ford Genk verliezen en hun voertuigen elders zoeken.

De verkoop van de Ford-modellen die in Genk worden gebouwd, is in de maand januari gedaald met 78 procent in België tegenover januari 2012. In heel Europa ging de verkoop van de Genkse modellen met 76 procent achteruit. Dat heeft de Ford-directie meegedeeld.

In Genk worden de Mondeo, S-Max en Galaxy gebouwd. Deze modellen van het grotere segment hebben het al een tijd moeilijk in de verkoop door de crisis. Bovendien heeft de lancering van de nieuwe versies van de modellen vertraging opgelopen, waardoor de vraag naar de huidige modellen eveneens is teruggelopen.

De grootste belemmering voor het bestellen van auto's die in Genk worden gebouwd, is volgens de directie echter de onzekerheid over de levering. Het personeel blokkeert al maanden duizenden afgewerkte wagens op de parking. Omdat er door de aanslepende onderhandelingen over een sociaal plan voorlopig niet geproduceerd wordt, kunnen er evenmin voertuigen naar de klanten vertrekken.

Door de onzekerheid en de aanhoudende economische werkloosheid, "zullen klanten waarschijnlijk hun vertrouwen verliezen en hun voertuigen elders zoeken", aldus de directie. Daardoor slinken de kansen om de fabriek in Genk de komende twee jaar operationeel te houden. Normaal zou er nog tot eind 2014 geproduceerd moeten worden, maar die deadline komt nu op de helling te staan.

Er is overigens nog altijd geen akkoord over een afscheidspremie voor de werknemers. Vakbonden en directie hebben vandaag weer lang onderhandeld, maar ze blijven het oneens. De gesprekken zullen later worden hervat.