Wat een dapper biggetje! Of toch niet?

Midden september 2012 verscheen er op YouTube een filmpje van een heldhaftig biggetje dat een hulpeloos geitje ter hulp snelt, wanneer deze dreigt te verdrinken. Zonder verpinken brengt hij het geitje op het droge. Miljoenen kijkers over de hele wereld lieten zich maar al te graag charmeren door zoveel dierenliefde. Maar nu blijkt dat zowel het biggetje als het geitje niet alleen in het water zaten.

De video is immers gemaakt voor een nieuwe komische realityserie. Centrale figuur Nathan Fielder wilde voor een van de afleveringen een dier van een willekeurige kinderboerderij tot beroemdheid omvormen om zo de kinderboerderij de nodige reclame te bezorgen.

Daarvoor werden de grote middelen ingeschakeld: een ploeg van twintig mensen, onder wie duikers met zuurstofflessen en dierentrainers, moesten het gedrag van beide dieren in goede banen leiden. De duikers hielden het geitje onder water vast en bewogen het zo alsof het verdronk. Het biggetje daarentegen had het niet zo op het water voorzien, en moest vervangen worden door een tweede, beter getraind exemplaar. Omdat het zwemmen niet naar wens verliep, werd uiteindelijk een pad net onder het water gebouwd. Met de nodige porren raakte het biggetje zo tot bij de geit, die, met de duiker onder water, veilig de kant bereikte.

Intussen was het geitje ook zo aan het water gewoon geworden, dat het angstige blaten achteraf extra moest toegevoegd worden.

"Ik zie niets verkeerds met het publiceren van een video op YouTube, die wordt voorgesteld als iets anders dan hij in feite is. Wanneer ik daarentegen naar het nieuws kijk, dan verwacht ik dat hetgeen ik te zien krijg, vooraf gecontroleerd en onderzocht is", verdedigde Fielder zich in New York Times.

Met de "onthullingen" in het achterhoofd bekijkt u de populaire video (bijna 7,5 miljoen hits) helemaal anders:

lees ook