Verkoop van tijdschriften opnieuw fors gedaald

De verkoop van de Vlaamse weekbladen is in 2012 opnieuw fors gedaald. Vooral P-Magazine en Humo kregen klappen. Ook de verkoop van Joepie viel terug, terwijl het tienerblad er in 2011 nog op vooruit was gegaan. Dat blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). "We moeten onze consumenten in de toekomst beter verleiden", reageert de sectorfederatie.

De totale verkoop van de wekelijkse en halfwekelijkse bladen daalde van ruim 6,023 miljoen tot ruim 5,816 miljoen exemplaren (-3,45 procent).

De gemiddelde weekoplage van P-Magazine zakte vorig jaar van 49.182 tot 39.709 (-19,26 procent), terwijl die van Humo van 197.692 naar 167.730 ging (-15,16 procent). De verkoop van Joepie slonk met 12,33 procent (van 61.208 exemplaren per week tot 53.661).

Zowat alle grote weekbladen in Vlaanderen verloren kopers in 2012 volgens de CIM-cijfers. Alleen Primo TVgids ging erop vooruit, met 4,44 procent (van 92.928 tot 97.053 exemplaren).

Dag Allemaal zag zijn verkoop met 10,68 procent dalen (van 414.149 tot 369.905 exemplaren). Ook Story ging ruim 10 procent lager (van 163.492 naar 146.459). Knack Magazine verkocht vorig jaar gemiddeld 107.347 exemplaren, tegen 114.712 in 2011 (-6,42 procent).

De vrouwenbladen Libelle (215.253) en Flair (101.255) deden het respectievelijk 3,88 procent (-8.693 exemplaren) en 11,43 procent (-13.064 exemplaren) slechter. De verkoop van TeVe-Blad (-2,76 procent) en TV Familie (-11,59 procent) ten slotte ging ook achteruit.

"We moeten de consumenten beter verleiden"

"We stellen vast dat er vorig jaar inderdaad minder tijdschriften verkocht zijn", reageert Hans Cools (foto) van Febelmag, de federatie van de Belgische magazinepers. "Maar wat ons gelukkig stemt, is dat het aantal mensen dat magazines leest, niet achteruitgaat. Wat wel zo is, is dat mensen wat minder vaak hun favoriete magazine kopen."

Volgens Cools moet de sector in de toekomst blijven investeren om de lezers te overtuigen om elke week of elke maand een stuk van hun budget te besteden aan de magazines. En die investering kan beter. "De promotietools die we de laatste jaren gebruikt hebben, zoals de verkoop van extra producten als cd's en dvd's, hebben hun beste tijd gekend", aldus Cools.

Volgens Cools is het duidelijk dat de sector op zoek moet gaan naar iets nieuws. "Onze producten blijven goed gemaakt, we moeten nu gewoon op zoek gaan naar nieuwe manieren om de consumenten te verleiden", klinkt het.