"Welke vrouw wil er uiteindelijk niet zo’n man?"

In een wereld gedomineerd door gladgeschoren "babyfaces" bleek de nieuwe reclamecampagne van de Britse winkelketen John Lewis de nodige wenkbrauwen te doen fronsen. De nieuwe kledinglijn voor mannen werd immers opgehangen aan een sjofel ogende dakloze, met klakkeloos samengebonden rosse haren en een baard die dringend een scheerbeurt nodig had. Maar ondanks de eerste (vele) negatieve reacties, en daardoor een wereldwijde internetinteresse, bleef de keten achter zijn keuze staan. Een keuze die bij nader onderzoek niet zo vreemd leek te zijn.

Aankoopdirecteur Matthew McCormick: "Hij lijkt wat doelloos, maar heeft duidelijk gestudeerd en heeft een geweldig gevoel voor mode. Hij is lichtjes slordig en laat zijn haren lang worden. Maar het hoort bij zijn look. Hij ziet eruit alsof hij hard werkt, een alledaagse held dus, gemaakt uit één stuk."

Het leek op goedkope promopraat, maar de bekende Britse columniste Jan Moir, winnares van meerdere dagbladprijzen, zag in de keuze van deze "Robinson Crusoé" een verwijzing naar de gelauwerde tv-serie "Homeland".

Daarin wordt Nicolas Brody (doorleefde rol van Damian Lewis) compleet verwilderd uit een bunker in Irak bevrijd (zie kleine foto) en weet hij na de nodige opknapbeurt de knappe CIA-agente Carrie Mathison onder meer op de achterbank van de auto te krijgen. "Dat is juist het goede nieuws van deze campagne. Het model lijkt op acteur Damian Lewis. Alleen jammer dat hij blijft lijken op de Damian die net uit de bunker gehaald wordt”, aldus Moir, die uiteindelijk meent dat de look van dit model verwijst naar "de ontdekkingsreiziger in iedere man, op zoek naar zijn eigen avontuur".

En Moir besloot dat “uiteindelijk de meeste vrouwen een dergelijke man willen beminnen”.

Model Johnny Harrington laat zich de wereldwijde (vrouwelijke) aandacht intussen welgevallen. De 32-jarige Brit was in een vorig leven timmerman. Op zijn 26e werd hij door een Londens modellenbureau opgemerkt, net op het moment dat hij arbeidsongeschikt was. "Ik had het geld nodig en ben er dus voor 100 procent voor gegaan", zei hij in London Evening Standard. Zijn apart uiterlijk binnen het modewereldje leverde hem onder meer de cover van het magazine Elle op.

"Mocht ik een muntstuk krijgen voor iedere keer dat iemand me een landloper noemt, dan zou ik wellicht een huis kunnen kopen. Maar ik draag die omschrijving als een ereteken", aldus het model nog.

lees ook