Meer Gentenaars op fiets, maar auto blijft populairst

Het fietsgebruik in Gent is sinds 2000 met 8 procent gestegen. Maar de auto blijft met 48 procent het populairste vervoermiddel. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek over het verplaatsingsgedrag van de Gentenaars dat gisteren is voorgesteld.

Het Gentse Mobiliteitsbedrijf peilde vorig jaar bij 2.200 Gentenaars, tussen 10 en 80 jaar oud, naar hun verplaatsingsgedrag en mobiliteitsbeleving. Het onderzoek leverde onder meer de volgende resultaten op:

  • naar schatting 650.000 verplaatsingen per dag, een stijging van 13 procent (vooral een gevolg van de bevolkingsgroei)
  • 48 procent van de verplaatsingen gebeurt met de wagen
  • 22 procent van de verplaatsingen gebeurt met de fiets
  • 14 procent van de verplaatsingen gebeurt te voet
  • 10 procent van de verplaatsingen gebeurt via het openbaar vervoer

Ten opzichte van 2000 nam het fietsgebruik met 8 procent toe, het autoverbruik met 5 procent.

30 procent van de verplaatsingen in Gent is voor professionele doeleinden. Dat woon-werkverkeer gebeurt vooral met de wagen: 51 procent. De fiets is goed voor 24 procent.

Bijna 50 procent van de Gentenaars legt afstanden tot 3 kilometer per fiets af. 54 procent gaat tot 1 kilometer te voet. 17 procent stapt voor afstanden kleiner dan 1 kilometer toch nog in de wagen. Bij afstanden tot 3 kilometer is dat zelfs 60 procent.

Volgens schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) is er dan ook nog potentieel om meer mensen op de fiets te krijgen: "60 procent van alle verplaatsingen is onder de 5 kilometer, wat ook een fietsbare afstand is."

50 procent van de Gentenaars vindt hun stad een fietsstad en voelt zich er ook veilig. Heel wat Gentenaars vinden hun stad ook een aangename stad om in te wandelen. Maar over de voetpaden heerst wel wat wrevel: 50 procent is ontevreden over het onderhoud ervan.

"Evoluties en trends opvolgen"

De stad Gent zal dit mobiliteitsonderzoek voortaan geregeld herhalen, "want het is nodig om een aantal evoluties en trends over de jaren heen op te volgen", meent Watteeuw. "De resultaten geven ons een soms verrassend inzicht over hoe en waarom de Gentenaar zich verplaatst en hoe hij of zij de mobiliteit in Gent beleeft. Het is een goede basis om ons beleid in de toekomst op af te stemmen."

Volgens Watteeuw zijn "steeds meer Gentenaars bereid om op hun fiets te springen". "Onze stad beschikt dus over een enorm draagvlak voor de fietser, hier wil ik in mijn beleid voluit voor gaan."