Bewaakte parking Wetteren geen succes

De bewaakte parking voor vrachtwagens langs de E40 in Wetteren is geen succes. De 80 plaatsen aan beide kanten van de snelweg worden amper gebruikt. Volgens de transportbond BTB staan er 's nachts nooit meer dan 7 vrachtwagens.

De bewaakte parking in Wetteren is vier maanden geleden geopend, meteen de eerste bewaakte parking langs de autosnelweg in ons land. Vrachtwagenchauffeurs kunnen er overnachten op een afgezet en bewaakt terrein, maar moeten daar wel een vergoeding voor betalen: 1,20 euro per uur, met een maximum van 15 euro per nacht.

Te duur, vindt de transportbond BTB. "Een zeer dure prijs om te betalen, want de vrachtwagenchauffeur moet als hij wil gaan eten in het restaurant bovenop die 15 euro nog eens geld uitgeven, wat de rekening nog doet oplopen: 30 of 40 euro om een hele nacht je vrachtwagen te laten staan met ontbijt of avondmaal", zegt Tom Peeters van de bond.

En dus staan er amper vrachtwagens op het terrein. Nooit meer dan 7 per nacht, weet Peeters. Terwijl er aan beide kanten 80 plaatsen zijn. Op zijn zachtst gezegd geen groot succes dus.

Crevits: "Ga ervan uit dat uitbater aanpassingen doet"

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) beseft dat de parking niet het gehoopte aantal vrachtwagens trekt. De Vlaamse overheid staat niet in voor de uitbating van de parking, maar verkocht een concessie aan Shell.

De overheid legde daarbij enkele verplichtingen op, zoals een maximumprijs en de verplichting dat het terrein beveiligd moet worden. De concessiehouder kan daarnaast zelf beslissen over eventuele prijsaanpassingen.

Over enkele maanden - 6 maanden na de opening - is er overleg gepland met de uitbater, liet de minister in "De ochtend" verstaan. Op dat overleg moet blijken of de uitbater bereid is om enkele aanpassingen te doen. Crevits gaat ervan uit dat de uitbater dat ook zal doen. "Als de chauffeurs daar niet meer komen parkeren, komen ze ook niet tanken of eten, ik ga ervan uit dat de uitbater daar ook wel gevoelig voor is."

De BTB vraagt alvast dat de vrachtwagenchauffeurs één uur gratis mogen parkeren - nu is dat 30 minuten. Een uur zou net genoeg zijn voor de verplichte korte rustpauze, merkt de bond op.