Van Hool mag 22 brandstofcelbussen bouwen

Busbouwer Van Hool heeft contracten binnen voor de levering van 22 brandstofcelbussen van het type A330FC. De bussen worden gebouwd in de fabriek in Koningshooikt. "Het is een héél belangrijke bestelling, een enorme opsteker voor de 3.800 werknemers van de vestiging", zei een woordvoerder van Van Hool. "Het gaat om toekomstgerichte tewerkstelling", treedt vakbondsman Luk De Bock de woordvoerder bij.

Het grootste contract betreft de levering van tien brandstofcelbussen aan Aberdeen in Schotland. Heel recent werden ook bestellingen genoteerd vanuit de provincie Liguria (San Remo) in Italië voor vijf stuks en Noordrijnland-Westfalen (Keulen, Hürth) in Duitsland voor twee stuks. In januari van dit jaar bestelde De Lijn, met de steun van de Vlaamse regering, vijf stuks. De bestellingen passen in twee Europese demonstratieprojecten, in vier EU-lidstaten.

Brandstofcelbussen zijn volgens Van Hool vandaag de meest milieuvriendelijke voertuigen voor openbaar transport: ze hebben geen emissies (totale afwezigheid van schadelijke uitstoot en CO2) en een sterk verminderd geluidsniveau. De brandstofcelbussen van Van Hool zijn 13 meter lang en hebben drie assen. Ze tellen 37 tot 42 zitplaatsen. De brandstofcellen vormen samen met de lithiumbatterijen en de elektromotoren de basis van de aandrijving.

"Enorme opsteker voor de medewerkers"

De 22 brandstofcelbussen zullen worden gebouwd in de fabriek in Koningshooikt. "Het is een héél belangrijke bestelling, een enorme opsteker voor de 3.800 werknemers van de vestiging", zei woordvoerder Dirk Snauwaert.

Voor de fabriek in Koningshooikt is er wel niet onmiddellijk sprake van extra tewerkstelling, maar de bestellingen vertegenwoordigen wel "tienduizenden manuren", aldus Snauwaert. "Een opsteker voor de medewerkers."

"Niet alleen kunnen er dankzij de contracten mensen aan het werk blijven, het gaat ook om tewerkstelling mét toekomst, voegt vakbondsman Luk De Bock (ACV Metea) toe. "De brandstofcelbussen zijn een heel innovatief product, met grote toegevoegde waarde. Van Hool is daarmee een pionier op wereldvlak." Hij ziet in de brandstofcelbussen "een verankering van de toekomst" van de fabriek. "Als men praat over industrieel beleid en innovatie, is Van Hool een heel goed voorbeeld."

De nieuwe orders verzachten ook de beslissing van Van Hool om een fabriek voor lagekostenbussen te bouwen in Macedonië. Die bouw zit op schema, laat Snauwaert weten. In het najaar zou de productie moeten starten, zodat er dit jaar nog vijftig bussen de fabriek kunnen verlaten. In de fabriek zullen op termijn een vierhonderdtal mensen aan de slag kunnen. Zij hebben alvast tot eind 2015 werk met een bestelling van 300 standaardbussen voor de Amerikaanse markt.