"Ford heeft een grote trukendoos"

De 4.000 arbeiders van Ford Genk krijgen sinds vanmorgen uitleg in de fabriek over het afvloeiingsplan. Ze krijgen elk een individuele berekening mee, waar, zo blijkt, hier en daar fouten zijn gemaakt. De meningen bij de arbeiders zijn verdeeld.
Enkele arbeiders van Ford hebben hun "enveloppe" al ontvangen.

De arbeiders werden vanaf 7.30 uur in de fabriek verwacht voor een infosessie. Daar krijgen ze de inhoud van het sociaal akkoord te horen. Op het einde van de sessie krijgt elke arbeider een enveloppe. "Daarin zitten onder meer een stembiljet, de begeleidende nota en een persoonlijke berekening voor iedere werknemer", zegt Eddie Martens van het ACV.

Volgens het bereikte akkoord zou brugpensioen mogelijk zijn vanaf 50 jaar. En daarnaast biedt Ford bovenop de opzegvergoedingen nog een vertrekpremie van 2.000 euro per dienstjaar en een getrouwheidspremie van 7.000 tot 13.000 euro.

In de individuele berekeningen van de arbeiders die in aanmerking komen voor brugpensioen was wel een fout geslopen. Ford heeft de software intussen aangepast en zal ervoor zorgen dat iedereen alsnog een juiste berekening krijgt.

Meningen zijn verdeeld

De meningen bij de arbeiders over het akkoord zijn duidelijk verdeeld, zo blijkt. "Als je je job kwijt bent, is zo'n bedrag nooit genoeg", klinkt het bitter bij een arbeider. "Ik hoop op een neen, Ford heeft een trukendoos, wie weet wat ze nog allemaal bovenhalen", geeft een andere hem gelijk.

Maar hier en daar zijn er ook arbeiders die zich wel kunnen vinden in het bedrag dat ze zouden krijgen: "Het voldoet wel aan mijn verwachtingen, ik ben dan ook redelijk tevreden." Anderen zijn gewoon realistisch en vinden dat "je dom bent als je 't niet pakt". "Misschien moeten we maar met wat minder per maand tevreden zijn, maar dan zijn we toch van dit werk af, want dat ben ik kotsbeu", zegt een van de arbeiders die in aanmerking komt voor het brugpensioen.

De arbeiders hebben nu tot woensdagavond de tijd om te stemmen over het akkoord. Vrijdag zouden de stemmen geteld moeten zijn. Als de stemming positief uitdraait, is het de bedoeling dat er vanaf maandag 18 maart opnieuw gewerkt wordt.

De directie heeft alvast laten verstaan dat het huidige aanbod het finale aanbod is. Als dit weggestemd wordt, heeft het mogelijk geen zin om nog auto's te bouwen in Genk tot 2014. "Maar dat zal wel blufpoker zijn", wordt gemompeld.

"Het maximale is eruit gehaald"

Meryame Kitir (foto), SP.A-parlementslid en zelf Ford-arbeidster, was gisteren op de hoogte gebracht van de inhoud van het sociaal akkoord. Zij vindt het akkoord wel verdedigbaar. "Ik ben ervan overtuigd dat het maximale eruit gehaald is. Nu is het aan iedereen om voor zichzelf uit te maken of hij daarmee akkoord gaat", zei ze in "De ochtend". Zij denkt alvast dat ze zelf akkoord zal gaan met het voorstel.

Gisteren zijn ook de onderhandelingen gestart voor de bedienden van Ford. Bij de toeleveranciers zijn de gesprekken tussen directie en vakbonden voortgezet. Volgens de sociaal bemiddelaar verlopen die constructief, maar nu blijkt dat ze net heel moeizaam vooruitgaan. Wel ziet het ernaar uit dat de arbeiders van de toeleveranciers dezelfde financiële voorwaarden krijgen als die van Ford.