Nederlanders snoepen zich een weg doorheen crisis

Als de economie stagneert, dan is het de snoepkast die floreert. Voor onze noorderburen lijkt dat de juiste conclusie, want de Nederlandse consumenten hebben nog nooit zoveel geld uitgegeven aan snoep als vorig jaar. "Er zijn weinig branches die daaraan kunnen tippen", zegt een woordvoerder van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ).

3,6 miljard euro, zoveel geld hebben de Nederlanders in 2012 uitgegeven aan snoepgoed, dat schrijft de NOS. Ook op vlak van hoeveelheid houdt de markt van chocola, drop, nootjes, chips, koek en banket zich zonder problemen staande. Per persoon gaat het om 34 kilogram snoep per jaar.

Volgens het SSZ is snoep een kleine vorm van luxe in tijden van crisis. "Zo'n klein momentje van genot laten mensen zich niet snel ontzeggen."

Onze noorderburen stortten zich vooral op chocolade, chips, pinda's en noten, terwijl ze de zogenoemde koekjes voor tussendoor eerder links lieten liggen. "Vijftien jaar lang was dat een belangrijke groeier, maar nu is dat blijkbaar voorbij."

De groei van de snoepmarkt loopt verrassend genoeg samen met de start van de financiële crisis. In 2007, net voor het begin van de crisis, bedroeg de omzet 3,1 miljard. Sindsdien is die omzet dus ruim een half miljard euro gestegen. Ter vergelijking: aan de tuin spendeerden Nederlanders vorig jaar 3,9 miljard euro, aan consumenten-elektronica 1,7 miljard euro.

lees ook