China ontmantelt ministerie van Spoorwegen na schandalen

China heeft beslist zijn ministerie van Spoorwegen te ontbinden en zijn diensten onder de controle van het ministerie van Transport te plaatsen. Dat meldt het officiële Chinese persagentschap. Het ministerie kwam de laatste tijd onder vuur te liggen na verschillende schandalen.

De administratieve werking van het ministerie, de technische spoornormen, de veiligheid op het spoornet en de kwaliteitscontrole komen in handen van een overheidsdienst voor de spoorwegen.

De commerciële taken vallen voortaan onder een ander agentschap, dat instaat voor het goederen- en passagiersverkeer. Het nieuws wordt aangekondigd in een rapport dat wordt voorgesteld tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het nationale volksvergadering.

De snelle uitbouw van het Chinese spoorwegennet werd de voorbije jaren bezoedeld door schandalen, en dan vooral door de val van de vroegere minister van Spoorwegen, die nog voor het gerecht moet verschijnen.

De van corruptie beklaagde Liu Zhijun zou vier procent hebben verduisterd van de bedragen die gemoeid waren met verscheidene contracten die hij ondertekende. De minister had overigens minstens tien minnaressen, onder wie enkele actrices.

Het ministerie van Spoorwegen betaalt ook de tol van de aanrijding tussen twee hogesnelheidstreinen die op 23 juli 2011 het leven kostte aan 40 mensen (foto). Het ging om het zwaarste treinongeval in China sinds 2008. De ramp bracht ongerustheid teweeg over de veiligheid van het Chinese hst-net. De Chinese spoorindustrie voelde de gevolgen aan den lijve op de buitenlandse markten.

Het hst-netwerk zag pas in 2007 het levenslicht, maar is intussen al het meest uitgebreide ter wereld.