"Rommel" van onbekende artiest blijkt goudmijn

Is investeren in vastgoed een makkelijke manier om snel rijk te worden? Volgens twee Amerikanen in ieder geval wel. Lawrence Joseph en Thomas Schultz kochten in 2006 een huisje in New York, inclusief een garage vol rommel. Maar die rommel bleek te bestaan uit schilderwerken van de toen nog vrij onbekende kunstenaar Arthur Pinajian. Beide mannen schakelden vervolgens een aantal kunsthistorici in. Resultaat: de schilderwerken worden momenteel verkocht aan duizelingwekkend hoge bedragen.

Nadat Joseph en Schultz het huis gekocht hadden voor een slordige 300.000 dollar (230.000 euro) ontdekten ze in de garage een overvloed aan schilderijen, dagboeken, schetsen en brieven. "Ik kon het niet over mijn hart krijgen, om de kunstwerken waaraan de eigenaar zo hard gewerkt had, in de vuilbak te gooien. Dus besloten we ze eerst te verzamelen in een opslagplaats. Daarna vroegen we verschillende kunstkenners om de werken te beoordelen", aldus Schultz (zie kleine foto) op ABC News.

En dat bleek een goede zet te zijn geweest, al was bijvoorbeeld kunsthistoricus William Innes Homer aanvankelijk vrij sceptisch, vooral omdat het om een onbekende artiest ging. Homer in New York Times: "In het begin was ik maar matig onder de indruk. Maar geleidelijk geraakte ik meer en meer opgewonden. Ik zag een aantal vonken van genialiteit. Maar de vraag bleef: “Is dit voldoende?” Want het ging hier niet over iemand die herontdekt werd, nee, hij was compleet onbekend."

Maar ook andere kunstkenners ontdekten de kwaliteiten van Pinajians werken -de kunstenaar zelf overleed in 1999-, zodat deze waar nodig gerestaureerd werden en uiteindelijk tentoongesteld werden in galerijen. Daar gaan ze momenteel als zoete broodjes van de hand. Fans zouden hem op één lijn vernoemen met onder meer Gauguin en Cézanne. Volgens New York Times worden er bedragen tot 87.000 dollar (67.000 euro) per schilderwerk neergeteld.

Joseph en Schultz hebben intussen het vastgoedwereldje achter zich gelaten en zich beiden in de kunstwereld gestort. Niet onbegrijpelijk daar de totale opbrengst van de werken van Pinajian op 30 miljoen dollar (23 miljoen euro) geraamd wordt.

Toch relativeert Schultz zijn "rijkdom" door de werken enigszins: "Iedereen reageert uitgelaten wanneer hij deze bedragen hoort, maar wat veel belangrijker is, is dat ze een plaats gekregen hebben in de geschiedenis van de Amerikaanse kunst."

lees ook