Bereid u voor op een moeilijke ochtendspits

De eerste sneeuw van de nieuwe winterprik heeft een moeilijke avondspits met ellenlange files veroorzaakt, op een bepaald ogenblik tot meer dan 640 kilometer lang. Er gebeurden ook tientallen ongelukken. Vannacht en morgenvroeg wordt nog meer sneeuw verwacht en dus ook een moeilijke ochtendspits.

Vooral in en rond Brussel stond het verkeer vast en dat zal er morgenochtend niet beter op worden. Het Agentschap Wegen en Verkeer raadt iedereen aan om morgen niet-noodzakelijke verplaatsingen zoveel mogelijk uit te stellen en de verkeers- en nieuwsberichtgeving te volgen.

De huidige weersvoorspellingen tonen een hevige sneeuwzone die tijdens de avond, nacht en de ochtend over het land trekt. In Vlaanderen kan tussen 0 en 5 centimeter sneeuw vallen, zegt weerman Frank Deboosere. In het zuiden van het land wordt van 5 tot 10 centimeter verwacht.

Omdat het zo koud is, zal de sneeuw blijven liggen en worden de wegen mogelijk glad. In combinatie met hevige wind leidt de sneeuw ook tot beperkte zichtbaarheid.

Tientallen ongelukken

De sneeuw en de gladheid veroorzaakten ook tientallen ongelukken. Op de N71 in Mol ging een auto aan het slippen, botste tegen een boom en kwam nadien frontaal in botsing met een voertuig op de andere rijstrook. De bestuurder overleed ter plaatse.

Op de E40 ter hoogte van Asse stond het verkeer zo goed als stil nadat een vrachtwagen aan het slippen ging en in schaar kwam te staan.

In Aarschot viel een gewonde toen een personenwagen er van de weg af ging. De betrokkene was nooit in levensgevaar.

In Bavikhove schoof een bus van De Lijn weg en belandde tegen een verlichtingspaal. De brandweer kwam de 25 reizigers van de bus helpen.

In Antwerpen reed ter hoogte van het Sportpaleis een auto van de Burgemeester Gabriel Theunisbrug. De wagen belandde een tiental meter lager met zijn dak op de grond. De bestuurder werd door de brandweer uit zijn voertuig bevrijd en met zware verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De auto was op de brug aan het slippen gegaan en belandde achterwaarts tegen een stuk balustrade dat beschadigd was door een eerder ongeval. De balustrade begaf het en het voertuig donderde de brug af. Hij kwam naast de brugpijler terecht naast het Albertkanaal.

De tunnels onder de Antwerpse Leien zijn maandagavond afgesloten voor alle verkeer. Vooral aan de in- en uitgangen van de tunnels was het gevaarlijk glad. De strooidiensten zijn intussen volop aan het werk, maar het blijft op vele plaatsen gevaarlijk glad. Dat komt omdat er te weinig verkeer rijdt om het gestrooide zout te verspreiden. Op heel wat kleinere wegen is het gevaarlijk rijden.

Bij een ongeval in het Henegouwse Honelles kwam een man om het leven, nadat hij de controle over het stuur had verloren. Op de E42 ter hoogte van Fleurus kwamen twee vrachtwagens bij afzonderlijke ongevallen dan weer in schaar op de snelweg terecht. Verschillende rijstroken raakten geblokkeerd.

Strooidiensten paraat

De strooidiensten houden zich klaar om uit te rijden om de gewest- en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te maken. Hierbij wordt er prioriteit gegeven aan de autosnelwegen en de belangrijkste gewestwegen. Maar als het tijdens de ochtendspits blijft sneeuwen, dan is het heel moeilijk om nog sneeuw te ruimen of te strooien omdat de volle wegen de weg versperren voor de strooiwagens.

Weggebruikers die morgenochtend toch de weg op moeten, houden het best rekening met beperkte zichtbaarheid en extra vertragingen en passen hun snelheid en rijgedrag aan aan de weersomstandigheden en de situatie op de weg.

Sneeuwtrams

De spoorwegen houden speciale ploegen klaar om waar nodig de perrons, wissels en bovenleidingen sneeuwvrij te maken. In Gent en Antwerpen zet De Lijn vannacht opnieuw "sneeuwtrams" in die de wissels van het tramnet sneeuw- en ijsvrij moeten houden. Het is al de zesde keer deze winter dat de toestellen uitrijden. Aan de kust rijden er morgenvroeg eveneens enkele speciaal tegen het vriesweer gewapende trams.

De sneeuwtrams rijden na middernacht uit, nadat de laatste gewone trams zijn binnengereden. Ze rijden vervolgens de hele nacht rond. Bij hevige sneeuwval, zoals die voor vannacht voorspeld wordt, bestaat immers het risico dat de sneeuw zich tussen de wissels ophoopt en bevriest. Hierdoor functioneert de wissel niet meer naar behoren en kunnen trams hun normale traject niet volgen.

Tegelijkertijd zorgen de sneeuwtrams ervoor dat er zich ook geen ijslaag begint te vormen rond de bovenleidingen. Indien dat wel gebeurt, kunnen de trams immers geen stroom meer afnemen om vooruit te komen.