"Communicatie naar de reiziger moet beter"

"Het winterplan werkt, maar tegen het extreme weer van gisteren was niets of niemand opgewassen." Dat zei NMBS-topman Marc Descheemaecker vanavond in "Vandaag". Hij reageert daarmee op de kritiek van onder meer parlementslid Stefaan Van Hecke (Groen) die in hetzelfde programma het communicatiebeleid bij de Belgische spoorwegen hekelde.

"Maandag zei de NMBS nog klaar te zijn voor het komende winterweer. Een dag later draait het hele spoorverkeer alsnog in de soep." Groen-parlementslid Stefaan Van Hecke was in "Vandaag" op Radio 1 niet karig met kritiek op de problemen die het treinverkeer gisteren en vandaag teisteren. "In andere landen zijn de winterse omstandigheden een pak zwaarder en toch rijden de treinen er vrij goed."

Vooral de communicatie naar de reiziger, of het gebrek daaraan, zijn hem een doorn in het oog. "De huidige structuur bij de spoorwegen werkt niet. De communicatie tussen de NMBS en Infrabel loopt mank. We moeten terug naar een geïntegreerde structuur. Dat is de beste garantie op een goede communicatie."

"Treinpersoneel heeft keihard gewerkt"

NMBS-topman Marc De Scheemaecker kan zich maar moeilijk vinden in de beweringen van Van Hecke. "Ik nodig hem uit om een kijkje te nemen in Zwitserland of Noorwegen, zoals ik doe. Bij slecht weer wordt de helft van de treinen gewoon afgeschaft. Wij hebben tenminste het eergevoel om treinen te laten rijden. Iedereen is ter plaatse geraakt, zij het met vertragingen."

De Scheemaecker haast zich om het leed van de reizigers niet te minimaliseren. "Natuurlijk zijn situaties als die van gisteren vreselijk voor de mensen. Maar alle mensen van de NMBS en Infrabel hebben keihard gewerkt om alles weer in goede banen te leiden. Sommigen hebben de hele nacht doorgewerkt."

Volgens De Scheemaecker was de extreme sneeuwval de hoofdoorzaak van de problemen gisteren. "Blokken ijs en sneeuw deden overal in het land wissels blokkeren. Het winterplan was in werking en vele wissels waren verwarmd. Maar tegen een dergelijke sneeuwval zijn ze niet opgewassen."

Aan het verouderd materieel kan het volgens hem niet liggen. "Gisteren weigerden bij mijn weten 5 locomotieven alle dienst. Vier daarvan waren ouder dan 35 jaar. Op een totaal van 4.000 treinen valt dit al bij al goed mee."

"Informatie kan maar gegeven worden wanneer ze er is"

De spoorbaas geeft wel ruiterlijk toe dat de communicatie in de stations een pak beter kon. "Informatie kan natuurlijk maar gegeven worden wanneer ze er is en in de planning zit. Toch is stilaan een nieuwe generatie aankondigingsborden nodig om de nodige informatie meer in realtime aan de reizigers te kunnen meegeven. Momenteel gebeurt dit nog door informatiestands op te zetten in alle grote stations. Het blijft wel jammer dat de informatieborden gisteren grotendeels blanco bleven."

De Scheemaecker liet tot slot niet na sommige media een sneer te geven. "Het is voor velen bon ton geworden om voortdurend aan NMBS-bashing te doen. In heel Europa zijn het steevast de nationale spoorwegmaatschappijen die kop van jut zijn bij problemen. Sommige hoofdredacteurs die niks van treinen af weten, gaan volop de populistische toer op. Andere hoofdredacteurs zijn gelukkig genuanceerder in hun editoriaal."