Belfius: "Wij hebben geen plan B voor Arco-coöperanten"

Belfius heeft geen plan B voor de Arco-coöperanten voor het geval de Raad van State de staatsgaranties zou verwerpen. Dat viel te horen in de marge van de voorstelling van de jaarresultaten van de bank. "We beschikken gewoon niet over voldoende middelen daarvoor", zei CEO Jos Clijsters. "Voor een plan B moet men zich richten tot de minister van Financiën."

Het Arco-dossier beheerste de voorbije weken de media, maar Belfius wilde er vandaag aanvankelijk niet veel over kwijt. De bank wilde de nadruk leggen op de financiële resultaten. "We vragen om Belfius ook eens te beoordelen op haar eigen merites, en niet op het verleden", verklaarde Clijsters meer dan eens.

Maar in de marge van de resultaten beantwoordde hij wel enkele vragen over het dossier. Zo blijkt nu dat van de ongeveer 800.000 Arco-coöperanten, er 600.000 klant zijn bij Belfius. Zij vertegenwoordigen een belangrijk deel van de deposito's, zo'n 20 à 25 procent, bevestigde de CEO een vraag van een journalist.

Telkens het dossier in de media komt, merkt men toch een zekere gevoeligheid onder de klanten. "Bij particulieren is er relatief weinig beweging. Maar we hebben wel een paar private banking-klanten verloren. Gelukkig beperkt", aldus Clijsters. Volgens de topman stoorden ze zich vooral aan het feit dat commerciële akkoorden plots publiek waren.

"Klanten krijgen geen compensatie van Belfius"

De staatsgarantie die voor de Arco-coöperanten geldt, wordt aangevochten voor de Raad van State. Clijsters zei daarover donderdag dat hij hoopt "dat de beslissing van de regering, die al dateert uit 2008, gehonoreerd zal worden". In elk geval moeten de coöperanten geen compensatie verwachten van Belfius. "Wij kunnen niet tussenkomen omdat we daarvoor niet over voldoende middelen beschikken."

Als de staatsgarantie zou worden verworpen, bestaat de vrees dat Arco-coöperanten zich zullen afkeren van Belfius. Clijsters wilde niet zeggen hoe de bank zich daarop voorbereidt. "Dat is interne keuken. Maar we zullen onze klanten zo goed mogelijk informeren".