Belgische bedrijven doen het goed in China

In België hebben onze bedrijven het moeilijk, maar in China vergaat het hen over het algemeen goed. Dat blijkt uit een enquête van het Belgische consultancybureau Moore Stephens bij 42 bedrijven, waarvan de resultaten vandaag in De Tijd staan.

Ruim 80 procent van de Belgische bedrijven met een vestiging in China zag zijn omzet er vorig jaar stijgen.

Eén op de drie Belgische bedrijven zag zijn omzet met meer dan 20 procent groeien in 2012, en een ruime meerderheid groeide met 10 procent. De resultaten zijn daarmee een stuk beter dan het jaar daarvoor, en dat terwijl ook de Chinese groei vertraagd is. Maar de Belgische bedrijven zijn flexibel en spelen handig in op de veranderingen in de Chinese economie.

Belgische bedrijven mikken eerst en vooral op de Chinese consument, een interessante markt dankzij de groeiende middenklasse. De helft van de ondervraagde bedrijven zet 70 procent van de productie af op de Chinese markt.

Een andere sleutel tot succes is het feit dat de Belgische bedrijven in China westerse diensten leveren, onder meer op het vlak van accountants en consultants. Voorts gaan de Belgische bedrijven er steeds efficiënter produceren om de stijgende lonen te compenseren.

AP2007