Nieuw type wissels moet ellende op spoor voorkomen

De NMBS-Groep werkt aan een nieuw type wissels dat minder onderhevig is aan het winterweer dan de oude. Dat blijkt na een overleg tussen de spoortop en minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS).

Het overleg kwam er na de chaos op het spoorwegnet afgelopen dinsdag. De NMBS-Groep heeft dinsdag naar eigen zeggen tweeduizend medewerkers op de been gebracht om de gevolgen van de sneeuw te bestrijden. Tot 9 uur verliep alles min of meer normaal, maar daarna waren er problemen op het hele net door een grote opstopping van vertraagde treinen in Brussel-Zuid.

De grootste problemen op het spoor werden veroorzaakt door bevroren wissels. De wissels zelf hebben verwarmingselementen, maar de aansturing kan nog steeds blokkeren bij hevige sneeuwval. Daarom werkt Infrabel aan de homologatie van een nieuwe type waarbij het volledige systeem beschermd wordt.

Bij het overleg tussen de minister en de spoortop kwam ook de gebrekkige communicatie aan bod. De spoorwegen hebben er dinsdag naar eigen zeggen bewust voor gekozen om in de grote stations enkel de treinen te afficheren die zeker zouden vertrekken. Dat systeem is echter niet bekend bij de reizigers, wat tot frustratie leidde.

In de toekomst moet er beter worden gecommuniceerd, onder meer via de sociale netwerken. Voor begin april zullen de overwegingen in concrete voorstellen worden gegoten.