Steeds meer elektrische fietsen voor postbodes

Het aantal elektrische fietsen dat Bpost ter beschikking stelt van postbodes is in de periode 2010-2012 gestegen van 658 tot 1.419. Dat is meer dan een verdubbeling. De elektrische fietsen vervangen de gewone fietsen en bromfietsen. Het aantal zal op korte termijn verder stijgen tot 2.000. Dat antwoordt minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) op een schriftelijke vraag van Miranda Van Eetvelde (N-VA).
BELGA

Het aantal dienstrondes daalde in de periode 2010-2012 van 11.169 tot 10.278. Het aantal dienstrondes dat per fiets en bromfiets werd afgelegd, daalde eveneens van respectievelijk 1.989 tot 1.062 en van 2.298 tot 1.434. Ook het aantal postbodes dat te voet post bedeelt, daalde van 985 tot 804. Het aantal dat een auto ter beschikking kreeg, steeg dan weer van 5.239 tot 5.559.

Een van de reden om de bromfiets te vervangen door een elektrische fiets is dat deze veiliger is. Het aantal ongevallen met postbodes daalde van 2.318 in 2010 tot 1.547 in 2012. Opvallend in deze cijfers is de sterke daling van het aantal ongevallen met bromfietsers, van 698 tot 349. Van de 1.547 ongevallen in 2012, gebeurden er 805 te voet, 349 met de bromfiets, 187 met de fiets, 122 met de elektrische fiets en 84 met de auto.

Bpost wil overigens ook zijn wagenpark vergroenen. "Elk jaar test Bpost verschillende modellen van elektrische of hybride voertuigen. Het objectief is om op relatief korte termijn minimum 20 procent van het wagenpark om te zetten naar elektrische of hybride wagens. Momenteel is de autonomie van deze voertuigen echter te klein om ze efficiënt te kunnen inzetten in de postbedeling", aldus Labille.