Vande Lanotte wil "Belgische chocolade" beschermen

Minister voor Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) onderzoekt maatregelen om de benaming "Belgische chocolade" te laten beschermen, om misbruik te voorkomen. Dat blijkt uit zijn antwoord op een schriftelijke vraag van Bert Anciaux (SP.A). Volgens Anciaux zijn de Belgische chocolatiers vragende partij.

Vande Lanotte beaamt "dat het oneigenlijk of ongerechtvaardigd gebruik van de benaming 'Belgische chocolade' aanzienlijke schade kan toebrengen aan het imago van dit product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten".

"De chocoladesector is een belangrijke pijler van de Belgische voedingsindustrie. De omzet en uitvoer van de sector stijgt al meer dan 10 jaar. In 2011 is voor 4,3 miljard euro omzet gerealiseerd en voor 2,4 miljard euro uitgevoerd. In dat jaar was er een positief handelssaldo van 1,25 miljard euro. De sector stelt 6.400 personen te werk en heeft een toegevoegde waarde van meer dan een half miljard euro."

"Verschillende pistes om het product te beschermen werden en worden onderzocht, waaronder maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen, de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken", aldus Vande Lanotte.

Hij is bereid de mogelijkheden te onderzoeken die de EU-verordening inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen biedt voor de toekenning van geografische aanduidingen. De sector moet hierbij een productdossier indienen waarin de link wordt aangetoond tussen het geografische gebied en de kwaliteit of faam van het product.