Brouwer Delirium-bier rondt kaap 20 miljoen omzet

De omzet van brouwerij Huyghe uit Melle, bekend van onder meer Delirium Tremens, is vorig jaar met 15 procent gestegen, tot net boven 20 miljoen euro. De export is nu al goed voor 76 procent van de omzet, zo laat de brouwerij weten over de resultaten van 2012.

Er werd vorig jaar 165.000 hectoliter gebrouwen in de brouwerij in Melle. De groei komt vooral van Delirium Tremens (+21 procent), dat het niet alleen in het buitenland, maar ook op de nationale markt blijft groeien (+19 procent). Het bier met het roze olifantje vertegenwoordigt samen met de andere kernmerken van de brouwerij (La Guillotine, Floris fruitbieren, St-Idesbald en Blanche des Neiges) 55 procent van de totale omzet.

Ook de groei van La Guillotine valt op: sinds het bier gerestyled werd naar een "dryhopped meergranenbier" en ook de verpakking werd vernieuwd, is de omzet ervan meer dan verdubbeld, zo luidt het.

De brouwerij mikt ook dit jaar op dubbelcijferige groei. De brouwerij ziet "enorm veel potentieel" in de groeimarkten Latijns-Amerika en Azië. Ook op eigen bodem is nog groei mogelijk.

Nadat het bedrijf de voorbije twee jaar al voor ruim 7 miljoen euro aan investeringen heeft doorgevoerd, plant de Melse brouwer ook in 2013 nog investeringen ter waarde van 1,5 miljoen euro.