Ontslagen bij reclamebureau Ford na Berlusconi-incident

Het reclamebureau dat voor de Amerikaanse autoconstructeur Ford werkt in India, heeft een aantal werknemers de laan uit gestuurd voor hun betrokkenheid bij "smakeloze" advertenties voor de Ford Figo. Dat heeft het reclamebureau JWT India meegedeeld. In een van de advertenties werden de Italiaanse ex-premier Silvio Berlusconi en drie vastgebonden en geknevelde vrouwen opgevoerd.

"We betreuren ten zeerste de publicatie van smakeloze posters die tegenstrijdig waren met de normen van professionalisme en fatsoen die bij JWT gelden", luidt het in een mededeling. "Na een grondig intern onderzoek hebben we gepaste disciplinaire maatregelen genomen tegenover de betrokkenen, waaronder het vertrek van werknemers."

Het reclamebureau benadrukt dat Ford geen opdracht had gegeven om de advertenties te maken en dat het nooit de bedoeling is geweest ze tegen betaling te laten publiceren.

De autobouwer zelf bood opnieuw zijn verontschuldigingen aan voor de advertenties. Ford bekijkt de controleprocessen om ervoor te zorgen dat "zoiets nooit meer kan gebeuren".