Nieuwe topman voor Alken-Maes

De Nederlander Erik van de Ven wordt vanaf 1 mei de nieuwe topman van Alken-Maes, de op een na grootste speler op de Belgische biermarkt. De huidige managing director, de Fransman Pascal Gilet, gaat de West-Europese activiteiten leiden van Heineken, de moedermaatschappij van Alken-Maes.

Erik van de Ven werkt sinds 2000 voor Heineken. Sinds 2010 is hij als Global Sales Capability Director verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van wereldwijde salesprogramma's voor de groep.

De Nederlander moet bij Alken-Maes "de groei en de turnaround van de tweede grootste brouwer van het land verder zetten", luidt het. "Verder bestaat zijn uitdaging erin om ervoor te zorgen dat Alken-Maes zijn rol als innovatieve challenger op de Belgische markt kan blijven waarmaken."

Huidig topman van Alken-Maes Pascal Gilet verbreekt de banden met België niet helemaal. Als Managing Director Western Europe bij Heineken wordt hij verantwoordelijk voor de activiteiten in België, Portugal, Zwitserland, Finland en Ierland, en voor export.

De merkenportefeuille van Alken-Maes bevat naast Maes en Cristal ook Desperados, de abdijbieren Grimbergen en Affligem en speciaalbieren als Mort Subite. De brouwer stelt circa 500 mensen tewerk, die zorgen voor een jaarlijks volume van 1,4 miljoen hectoliter en een omzet van 200 miljoen euro.