Crevits laat aannemer in gebreke stellen na gaslek

Het gaslek aan de E40 in Erembodegem is kort voor de middag gedicht. In de namiddag gingen de verschillende rijstroken mondjesmaat weer open, nadat de snelweg richting Brussel ruim 29 uur volledig was afgesloten. Ondertussen heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd de aannemer die het gaslek heeft veroorzaakt, in gebreke te stellen.

De minister zit met twee grote vragen: "Hoe kan het dat men ondanks alle vastgelegde procedures toch die buis heeft geraakt? En waarom heeft het zo lang geduurd vooraleer het probleem opgelost raakte?".

Het gaslek werd gisterenmorgen geslagen tijdens wegwerkzaamheden om geluidsschermen te plaatsen. Ruim 24 uur later, vanmorgen in de late voormiddag, raakte het lek eindelijk gedicht.

Rond 15 uur vanmiddag werd eerst de linkerrijstrook opnieuw vrijgegeven (foto), rond 17 uur ging de hele snelweg opnieuw open. De autoweg richting Brussel was rond 10 uur gisterenmorgen volledig afgesloten en dat bleef dus ruim een volledig etmaal zo, wat tot gigantische files leidde.

Na het dichten van het lek, vond er rond de middag eerst een druktest plaats. Die nam een tijdje in beslag, omdat er uitvoerig getest moest worden voor de veiligheid. Daarna moest de metalen constructie uit de put worden gehaald, moest de put worden gevuld en moesten alle kranen en het werfmateriaal worden verwijderd.

Put van 7 meter diep werd gestut

Dat het dichten van het lek zo lang duurde, komt omdat de werken in uitzonderlijk moeilijke omstandigheden verliepen. Dat bevestigen zowel de brandweer, de politie als de civiele bescherming.

Er moest immers worden gewerkt in een put van 7 meter diep. De wanden van de put waren niet stabiel en moesten worden gestut. Bovendien was de grond erg nat.

Al die tijd moest de E40 sowieso afgesloten blijven, niet enkel voor de veiligheid van de automobilisten, maar ook voor die van de arbeiders in de put. "Als we verkeer toelaten, dan veroorzaakt dat trillingen. Die kunnen dan weer de mensen in de bouwput in gevaar brengen", legde Aalst-burgemeester Christoph D'Haese vanmorgen uit. 

Bekeuringen voor achteruitrijden

Op de lokale wegen in de omgeving, zoals in Ninove, was het door de omleidingen een hele dag erg druk. Mensen die van voor Gent vertrekken, werd aangeraden in Gent voor de E17 te kiezen en zo via de A12 naar Brussel te rijden. "Dat is een perfect alternatief voor de E40", aldus Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.

De politie waarschuwde er ook voor dat wie achteruitrijdt of rechtsomkeer probeert te maken om de file te vermijden, bekeurd wordt. Een vrachtwagenbestuurder heeft vanochtend zijn rijbewijs moeten inleveren, omdat hij achteruitreed.

Het gaslek gebeurde op een erg drukke verkeersader, waar per 24 uur ongeveer 60.000 voertuigen passeren. Transportfederatie Febetra zegt dat elk uur dat een vrachtwagen vaststaat in de file, 63 euro kost.

Met gevaar voor lijf en leden

In de put is met man en macht gewerkt om het lek te dichten. Er kwam onder meer ook een grote modderzuiger aan te pas. De platen die de wanden moesten verstevigen, zijn zelf beginnen te schuiven.

De werkmannen werden om het kwartier afgelost. Tijdens hun pauzes werden ze beademd met zuurstof. Afgelopen nacht is ook een werkman lichtgewond geraakt toen er puin en aarde in de put naar beneden vielen.