"Nog meer suiker eten? Dat is ronduit belachelijk"

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD) heeft een campagne pro-suiker gelanceerd, gefinancierd door Coca-Cola. De Hoge Gezondheidsraad heeft daar ernstige bedenkingen bij en ook niet alle diëtisten staan achter de campagne. "Mensen stimuleren om nog meer suiker te gaan eten, is ronduit belachelijk."

"Suiker kan deel uitmaken van een gezond eetpatroon. Een gezonde voeding en genieten zijn perfect te combineren! Suiker of saccharose heeft een aangename smaak en levert energie."

In de advertentie staat nog dat het "geen vergif" is zoals weleens wordt gesuggereerd, maar ook dat "overdaad schaadt". Er wordt verwezen naar het advies van de Hoge Gezondheidsraad om niet meer dan 10 procent van de totale energie-inname te halen uit suikers die aan voedingsmiddelen zijn toegevoegd. Onderaan de advertentie staat het logo van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD).

De Hoge Gezondheidsraad is allerminst blij mee met de verwijzing in de advertentie omdat het lijkt alsof suiker gepromoot wordt. Ook sommige diëtisten hebben bedenkingen bij de campagne. "De Belg neemt ongeveer dubbel zo veel suiker in als hij zou mogen innemen. Ik vind deze campagne dus totaal overbodig en ik vraag mij af wat dan eigenlijk het doel van deze campagne is. Mensen gaan stimuleren om nog meer suiker te gaan innemen, dat is ronduit belachelijk", zegt diëtist Patrick Mullie in "De ochtend" op Radio 1. Hij is als voedingsdeskundige verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en oud-voorzitter van de VBVD.

Mullie verwondert zich erover dat de VBVD deze campagne heeft opgezet, en dat ze gesponsord is door Coca-Cola. "Ik heb niks tegen Coca-Cola, het is een bedrijf dat zijn werk doet. Maar het is een associatie die eigenlijk gevaarlijk is, die gevoelsmatig slecht aanvoelt. De diëtist moet gezien worden als een onafhankelijk voedingsexpert en ik vrees dat dat nu serieus ondermijnd wordt."