De trein? De laatste van hun zorgen - Christian Laporte

Mobiliteit en openbaar vervoer. Electoraal gezien, is en blijft het een interessant onderwerp want het vervoer loopt steeds meer vast.
opinie
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Dus lang leve het openbaar vervoer?

Het is wat de politici ons zeggen maar je moet niet in Oxford gestudeerd hebben om vast te stellen dat sommige dossiers veel te lang blijven hangen. En aangezien onze verkozenen niet echt de bus of de trein nemen, behalve wanneer er lintjes moeten worden geknipt, zijn ze niet echt geneigd over te schakelen naar een HST-ritme om sommige grote en vooral nuttige Herculeswerken te doen landen. En, warempel, de verantwoordelijken van De Lijn of de Tec, die ook van hun politieke broodheren afhangen, hebben ook de neiging in hun eigen voet te schieten door te willen besparen in plaats van het openbaar vervoer beter te ontwikkelen!

Fyra, de teleurgang van de Waterhoekstaat

De triestige saga van de Fyra herinnerde er ons aan in de recente actualiteit. Deze hypermoderne verbinding tussen de noordelijke en de zuidelijke Nederlanden, soort vitrine voor de NMBS, is veel te jong overleden… Bijna “in ovo” zelfs indien de treinen dan toch (een heel klein beetje) gereden hebben.

Per toeval kon ik even deze nieuwe trein testen, begin december. Ik moest voor mijn krant de persconferentie van Bart De Wever volgen in het MAS voor de officiële voorstelling van de nieuwe meerderheid van 't Stad.

In het Brussels Noordstation stapte ik met een zekere fierheid op de nieuwe trein met de hoop tenminste een uur tevoren aan te komen en van een “Bolleke” van De Coninck te kunnen genieten. Geloof me of niet: ik kwam uiteindelijk te laat en moest zelfs van trein veranderen in Mechelen om de Scheldestad te bereiken. Toen ik dan toch in Antwerpen geraakte was de persconferentie al begonnen…Gelukkig maakte de toekomstige burgemeester, toen hij me zag aankomen, geen achterdochtig grapje over het België met twee snelheden en die steeds te late Franstaligen.

Nochtans, une fois n’est pas coutume, als men de algemene situatie van de NMBS analyseert, zijn de Walen hier de tweederangsburgers, beste Bart…

Geen GEN voor 2025?

Helemaal voorbijgestreefd, Samuel Beckett met zijn “Wachten op Godot”…Zoals men weet kwam God(ot) nooit opdagen in dit meesterwerk maar wat moet de doorsnee Waals-Brabander denken van het GEN-project? De NMBS was zo fier enkele jaren geleden ons de goede boodschap aan te kondigen: dankzij het Gewestelijk Expresnet (GEN) zou de hoofdstad binnenkort vlotter toegankelijk zijn met het openbaar vervoer. En het kon niet op met ons geluk: binnen een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad zouden reizigers nooit langer dan vijftien minuten moeten wachten op een trein.

De ingenieurs vertelden ons toen dat een verhoging van de capaciteit enkel mogelijk was door het aantal sporen van de hoofdassen van en naar Brussel te verdubbelen. Wat geschiedde: de spoorlijnen Brussel – Halle en Brussel – Leuven beschikken ondertussen al over 4 sporen. Maar op de spoorlijnen Brussel – Denderleeuw, Brussel – Ottignies en Brussel – Nijvel, is het werk van Infrabel ver van af. Men zei ons ook dat dankzij het Diaboloproject, het treinverkeer tussen Brussel en Antwerpen vlotter en sneller zou kunnen verlopen. Wat zeker een realiteit is geworden...behalve met de Fyra, dat spreekt vanzelf!

En men kondigde ons ook nog aan dat het GEN volledig afgewerkt zou zijn tegen 2019. We zijn nu enkele jaren verder en onlangs vernamen we dat het GEN niet voor… 2025 klaar zou zijn! Dus, een kleine dertien jaar na de eerste programmering.

Schuman, the Underground

België, het land van trage beslissingen en nog tragere werken? Hebt U onlangs een bezoek gebracht aan het station Schuman, metro en/of NMBS onder de gebouwen van de Europese Unie? Indien dat niet het geval zou zijn, moeten we U vertellen dat U beter geen mobiliteitsproblemen kan hebben om in deze doolhof uw weg te vinden. Bent U in een rolstoel of hebt U het moeilijk U te verplaatsen? Forget it, blijf beter boven want op enkele roltrappen na, is het daar helemaal “pedibus cum jambis” te doen. Totnutoe, zijn er nog niet (veel) aanrandingen gebeurd maar recente getuigenissen maken ons niet enthousiast voor de toekomst… Maar het ergst is nog dat wat een uitstalraam van Brussel zou moeten zijn helemaal verwaarloosd wordt door de Belgische autoriteiten zelfs al zijn de werken al wat vooruit gegaan.

Maar eens te meer ten nadele van de pendelaar of de reiziger! Op de eerste zondag van april, moest U vooral geen rendez-vous hebben in de vroege uurtjes van de dag in de hoofdstad. Tussen 8.30 uur en 9.30 uur was er geen trein te bespeuren tussen Namen, Ottignies en Brussel maar in Ottignies waren er drie treinen tussen Ottignies en Walibi Waver in amper een half uur... Wanneer men de NMBS daarover contacteert is het altijd dezelfde litanie: 't zal beter gaan wanneer het GEN er zal zijn...We zouden geduldig blijven indien de algemene dienst zou verbeteren. Maar ook die is ver van perfect... Neem eens de omnibus of de IR-trein tussen Louvain-la-Neuve en Brussel na negen uur 's morgens! Men zou zich soms afvragen of de dienst niet beter verzorgd word in de verste kontreien van Oost-Europa en dan ben ik nog heel stout voor onze verre vrienden...

Zal mijn oproep iets doen veranderen? Volgens de site “De Wereld Morgen.be” is er geen enkele reden om optimist te zijn! “Inderdaad, de federale regering Di Rupo heeft een aantal nieuwe besparingen op de overheidsuitgaven aangekondigd, waaronder 30 miljoen euro bij de NMBS. De Europese besparingsdrift raakt daarmee het grootste Belgische overheidsbedrijf dat nog een openbare dienstverlening aanbiedt”. En het drama/ons drama (van al de pendelaars...) is dat het nog slechter zal gaan... zoals zowel de vertegenwoordigers van de reizigers als die van het personeel van de NMBS het verwoord hebben.

Voor Jan Vanseveren van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers “wordt er niet geïnvesteerd in stations en hun omgeving. Dat zal ten koste gaan van de sociale veiligheid in de stations en de stationsbuurten. Er zal gesnoeid worden in het aanbod." En Luc Piens (ACV-Transcom Spoor) is het daar mee eens: “De NMBS vervoert dagelijks 750.000 reizigers en zet daar dagelijks 3.700 treinen voor in. Dit is een bedrijf dat klanten wint en daar voor wordt gestraft.”

Op de trein stappen is al een beetje vakantie. “En gâ geluuft dâ”...

 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.