"Reclame doorspoelen wordt op termijn betalend"

Het doorspoelen van de reclameblokken bij een opgenomen televisieprogramma wordt op termijn betalend. Dat lijkt vandaag de conclusie na een hoorzitting in het Vlaams Parlement met de CEO's van de mediagroepen en de distributeurs.

In de Mediacommissie van het parlement werd vandaag gediscussieerd over een voorstel van decreet van meerderheidspartijen CD&V, SP.A en N-VA. Daarin willen ze de distributeurs verplichten toestemming te vragen van alle omroepen voor elke functionaliteit die aan de lineaire tv-uitzendingen wordt toegevoegd. De zenders willen met andere woorden niet dat hun tv-signaal gemanipuleerd wordt. "Zo wordt de redactionele autonomie verzekerd", zegt Sandra De Preter, gedelegeerd bestuurder van de VRT.

De distributeurs zijn tegen dit voorstel. "We denken dat dit op lange tijd geen goede zaak is voor de consument", reageerde Ann Caluwaerts van Telenet in "Terzake". "Innovatie is bijzonder belangrijk voor onze sector en dat wordt op deze manier aan banden gelegd", zegt Steven Dewaele, public affairs manager van Belgacom. Telenet vreest ook dat de buitenlandse spelers die de komende jaren de markt zullen betreden zich niet aan het decreet zullen houden.

VTM en Telenet waren de hoofdrolspelers in het debat, twee bedrijven die al een tijdje met elkaar in de clinch liggen. VTM verwijt marktleider Telenet alle winsten van de digitale tv-revolutie op zak te steken, terwijl die zouden moeten worden verdeeld tussen zenders en distributeurs.

"Wij stellen daarom voor twee digicorders op de markt te brengen," zegt Peter Bossaert (foto in tekst), CEO van de Vlaamse Mediamaatschappij, "één waarmee reclame kan worden doorgespoeld en één waarmee dat onmogelijk is". Bossaert noemt dit het "Spotify"-model, "gratis indien je naar de reclame kijkt, betalend indien je door de reclame heen wil zappen".

Telenet kan zich in principe vinden in dat idee, maar verschilt grondig van mening over het prijskaartje dat eraan vasthangt. Bossaert wil immers dat de digicorder waarmee niet kan worden doorgespoeld goedkoper wordt dan de huidige.

"Onmogelijk", is te horen bij Telenet. "Het huidige toestel, met ondersteuning en andere diensten inbegrepen, kost om en bij de 400 euro. Als we software moeten ontwikkelen om het doorspoelen te verhinderen zal die prijs gevoelig stijgen." De zenders geloven echter niet dat een digicorder zo veel kost. "Dat toestel is welgeteld 70 euro waard", maakt Bossaert zich sterk.

Een status quo is voor de omroepen geen optie. "De Vlaamse kijker is jarenlang verwend geweest met een uitgebreid aanbod, maar als er nu niets gebeurt, stevenen we af op een audiovisueel maanlandschap", zegt Philippe Bonamie van SBS.

"Visies van omroepen en dienstenverdelers fundamenteel verschillend"

"De visies van de omroepen en dienstverleners blijven fundamenteel verschillend", analyseert Ivo Mechels van Test-Aankoop (foto in tekst). "De tweede bepaling in het decreet gaat over de toestemming die voorafgaand en uitdrukkelijk moet worden verkregen van de omroep en daar denken de distributeurs dat ze volledig aan banden worden gelegd."

"Er komen ook nieuwe spelers (zoals Netflix of Google TV, nvdr) en dat verklaart grotendeels de zenuwachtigheid bij alle spelers. Maar er zijn een aantal punten van consensus: er is niemand tegen innovatie, maar er moet wel een eerlijke concurrentie komen zodanig dat iedereen met innovatieve diensten en applicaties kan komen, zoals bijvoorbeeld Stievie (de gemeenschappelijke applicatie van de Vlaamse omroepen voor licht uitgesteld of live kijken via de iPhone en iPad, nvdr)", aldus Mechels. "Het moet niet alleen van de kant van de dienstenverleners komen, het moet van twee kanten komen."

"Het gaat ook over de prijzen die aan de consument gaan worden doorgerekend. In Frankrijk bestaan er formules die aan 0 euro een digitaal basisaanbod geven. We moeten dat digitaal basisaanbod opnieuw definiëren. Van de grote baas van VTM (Peter Bossaert) was er een origineel tweeledig voorstel te horen. Consumenten die reclame willen doorspoelen, bepalen een bepaalde prijs die marktconform is, mensen die niet moeten kunnen doorspoelen, krijgen een ander aanbod en dan is het aan de kijker om te kiezen."